Marc Botenga (PVDA): “Neen aan Europese koolstoftaks. Stop met de mensen te doen betalen.”

Het Europese emissiehandelsysteem (ETS) wordt uitgebreid met fossiele brandstoffen voor verwarming en wegvervoer, waaronder benzine en aardgas.

dinsdag 18 april 2023

Marc Botenga op een klimaatbetoging

Dat besliste een meerderheid in het Europees Parlement. Vooruit, Open Vld en CD&V steunden het voorstel. De PVDA stemde tegen. “Dit is een nieuwe belasting die de mensen hard zal treffen, zonder dat we onze klimaatdoelstellingen halen”, zegt Marc Botenga, Europees parlementslid voor PVDA.

Dat vervoer en verwarming worden opgenomen in de Europese emissiehandel zal de burgers duur te staan komen. Een gemiddeld Belgisch gezin dat zijn woning verwarmt met aardgas, zal 170 euro per jaar meer betalen. De hervorming zal ook zorgen voor hogere prijzen aan de pomp: per liter benzine komt er ongeveer 10 eurocent bij en voor diesel 12 eurocent. “Terwijl iedereen vreest voor een nieuwe energiecrisis volgende winter, drijft de Europese Unie de facturen van de mensen verder op”, stelt Marc Botenga. “Dit is onaanvaardbaar.”

De hervorming wil zogezegd de bijkomende taks tot 2030 beperken tot 45 euro per ton uitgestoten koolstof. Dat is precies de prijs die Frankrijk moest bevriezen na het verzet van de gele hesjes. “De Europese taks precies op het niveau zetten dat in Frankrijk zoveel verzet uitlokte, hoe durven ze?” vraagt Botenga verontwaardigd. “Bovendien is het geen vast plafond, er is geen garantie dat het daarbij blijft.” Tijdens de wintermaanden kunnen de gas- en benzineprijzen echt door het dak gaan, berekende het Potsdam Onderzoeksinstituut voor Klimaatimpact.

Bovendien halen we met de nieuwe Europese koolstoftaks de klimaatdoelstellingen niet, stelt de PVDA. Tussen 2009 en 2019 daalde de uitstoot van de industrie met amper 2%. Nochtans moet de uitstoot tegen 2050 met 100% naar beneden. De versnelde afbouw die het nieuwe systeem voorziet, volstaat niet.

“Sterker nog. Zelfs de toekenning van gratis uitstootrechten loopt door tot 2034”, merkt Botenga op. “De burgers worden belast, maar bedrijven mogen winst blijven maken op kap van het klimaat.”

De traditionele partijen in ons land vinden dat blijkbaar allemaal prima. Vooruit, CD&V en Open Vld stemden voor de uitbreiding van het mechanisme. De PVDA daarentegen vindt dat we die marktwerking moeten laten vallen en bindende normen opleggen aan de sectoren die onder het ETS vallen, zodat zij hun productieprocessen radicaal kunnen omvormen.

“We moeten af van de liberale dogma’s. We moeten ook de Switch doen, met massale investeringen in een groot publiek isolatieplan voor gebouwen. Zo brengen we de facturen naar beneden en helpen we het klimaat echt”, besluit Botenga.