Marktmanipulatie, geheime deals … PVDA wil dat overheid geld terugvordert van farmareuzen

De PVDA eist dat minister De Block onmiddellijk in het parlement tekst en uitleg komt geven bij de nieuwe onthullingen over marktmanipulatie met oogmedicatie. De minister zou al jaren op de hoogte zijn van het feit dat farmareuzen Novartis en Roche onder één hoedje spelen om de boel te belazeren, maar stond erbij en keek ernaar.

maandag 7 oktober 2019

Maggie De Block stak zelfs een handje toe en liet de farmabedrijven een half miljard euro uit de kassen van de sociale zekerheid graaien. PVDA eist dat de overheid optreedt en het geld terugvordert. De linkse partij schuift haar kiwimodel naar voor als oplossing op korte termijn.

“Wat in Italië tot een monsterboete leidt, wordt bij ons met de mantel der liefde bedekt”, reageert huisarts en PVDA-kamerlid Sofie Merckx. “Sterker nog, Novartis krijgt de rode loper uitgerold met een geheime deal op maat van het bedrijf voor de terugbetaling van zijn peperdure medicijn Lucentis. Een zoveelste aflevering in de saga van het farmabanditisme in ons land, met directe medewerking van onze minister van volksgezondheid.”

De linkse partij eist zo snel mogelijk duidelijkheid in deze zaak en vraagt een hoorzitting met de minister. “We willen weten waarom het Koninklijk Besluit dat in 2015 voorlag en voorzag in de terugbetaling van het goedkopere en even efficiënte alternatief Avastin, gewoon van tafel werd geveegd. En hoe het kan dat zo’n klacht van marktmanipulatie jarenlang op een bureau blijft liggen”, aldus Sofie Merckx.

In Frankrijk, Italië en Nederland kwam deze terugbetaling er wél, waarmee miljoenen bespaard werden. “Onze sociale zekerheid liep ondertussen al een half miljard euro mis, geld dat rechtstreeks naar de zakken van big farma ging. Wij eisen dat de overheid onmiddellijk optreedt en deze miljoenen terugvordert”, gaat Merckx verder.

De invoering van het kiwimodel, waar PVDA al jaren voor pleit en in 2017 ook een wetsvoorstel voor indiende, zou dit probleem voorkomen hebben, aldus Sofie Merckx: “In ons kiwimodel voorzien we een commissie van onafhankelijke experts die op basis van wetenschappelijke bevindingen op zoek gaan naar het beste geneesmiddel voor ouderdomsblindheid. Zij zouden vaststellen dat beide medicijnen, Avastin en Lucentis, evenwaardig zijn. Via een openbare aanbesteding wordt dan de laagst mogelijke prijs afgedwongen, waarbij alleen nog het goedkoopste wordt terugbetaald.”

Maar de onthullingen van de laatste maanden zetten de linkse partij ertoe aan een stap verder te zetten. “Na het sjoemelen met stocks van kankergeneesmiddel Femara en de 1,9 miljoen euro voor het levensnoodzakelijke medicijn voor baby Pia, is dit nu al de derde zaak waarin duidelijk wordt dat farmareus Novartis in zijn winsthonger werkelijk voor niets terugdeinst”, stelt Sofie Merckx.

“We moeten dringend het maatschappelijk debat voeren over de macht die big farma vandaag in onze samenleving uitoefent. Je geld of je leven, het klinkt als een zin uit een verre gangsterfilm, maar het wordt steeds meer realiteit. Dit moet stoppen. Voor ons is het duidelijk: onderzoek en ontwikkeling van geneesmiddelen moeten in publieke handen gehouden worden, zodat patiënten en niet de winst van farma-aandeelhouders op de eerste plaats komen”, besluit Merckx.