Nieuwe overwinning: regering stelt bespreking van wetsontwerp over “betogingsverbod” uit

“Samen met de brede sociale beweging zullen we de komende weken de druk op de ketel houden om de regering zover te krijgen om dit wetsontwerp helemaal af te voeren”, besluit Raoul Hedebouw.

woensdag 7 juni 2023 2 min leestijd

Vakbondsbetoging in Brussel. Betogers houden aan banner vast met daarop: "Syndicalisten, geen criminelen".

Vandaag zou het “Wetsontwerp om justitie menselijker, sneller en straffer te maken III” van minister van Justitie Van Quickenborne (Open Vld) besproken worden in de Kamercommissie Justitie. De tekst voert in het Strafwetboek de mogelijkheid in dat rechtbanken een betogingsverbod van maximaal zes jaar opleggen aan elke veroordeelde betoger of staker. Vakbonden en middenveldorganisaties voerden fel actie tegen deze wet, waardoor de regering de bespreking uitstelde.

“Nadat de stemming drie weken geleden een eerste keer werd uitgesteld, is dit een nieuwe overwinning in de strijd tegen een tekst die een gevaar inhoudt voor onze democratie”, zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “Van bij het begin kantten vakbonden, middenveld en de PVDA zich formeel tegen deze tekst. Vanmorgen was ik aanwezig op de actie in Brussel en de woede en vastberadenheid van de honderden aanwezigen waren duidelijk voelbaar. Rond de middag vernamen we dat er geen overeenstemming meer was binnen de regering. De vergadering van het kernkabinet sleepte aan, waardoor de Commissie haar werkzaamheden dan maar gewoon heeft uitgesteld.”

Deze overwinning zou niet mogelijk zijn geweest zonder de massale acties tegen dit wetsontwerp, stelt Raoul Hedebouw. “Deze tekst was al bekrachtigd door de hele regering. Het is duidelijk dat als de werkende klasse, de vakbonden en het middenveld zich niet hadden verzet, de tekst zonder veel discussie zou zijn aangenomen. Dit is het bewijs dat je overwinningen kunt behalen door actie te voeren en krachtsverhoudingen op te bouwen. Maar de strijd is nog niet gestreden: de tekst komt volgende week opnieuw op de agenda van de Commissie. Samen met de brede sociale beweging zullen we de komende weken de druk op de ketel houden om de regering zover te krijgen om dit wetsontwerp helemaal af te voeren”, besluit Raoul Hedebouw.