Politierechtbank erkent recht op spontane actie en vernietigt GAS-boete van Gentse Zelle-activiste

“Dit is een cruciale overwinning voor alle activisten, niet alleen in Gent maar in het hele land”, zegt Lizz Printz, activiste van onze vrouwenbeweging Zelle. Zij won een zaak tegen de stad Gent, die haar een GAS-boete oplegde, omdat ze een actie tegen besparingen in de kinderopvang niet vooraf had aangevraagd.

donderdag 14 december 2023

Actie van PVDA-vrouwenbeweging Zelle voor de politierechtbank in Gent

Even terug in de tijd. Op 27 juni 2022 organiseert Lizz, activiste van PVDA-vrouwenbeweging Zelle, een actie voor de gemeenteraad in Gent tegen besparingen in de kinderopvang. Ze steekt de actie op enkele dagen in elkaar en doet daarvoor geen aanvraag bij de politie.

Volgens de reglementen van de stad Gent dient zo’n actie drie weken op voorhand te worden aangevraagd. De stad Gent legt Lizz een GAS-boete op van 350 euro. Onaanvaardbaar, vindt Lizz.

“Het recht om actie te voeren is een fundamenteel recht. Bezorgde burgers hebben het recht om snel in actie te komen tegen een slechte beslissing van de stad. Op de actie hebben wij getuigenissen voorgelezen van mensen die werken in de kinderopvang en van ouders, om de gemeenteraadsleden te sensibiliseren”, legt Lizz uit.

De Gentse politierechtbank vernietigt nu de GAS-boete en geeft Lizz gelijk. De rechter erkent dat het niet mogelijk was om de aanvraag tijdig in te dienen, aangezien Zelle met de actie snel reageerde op een aangekondigde beslissing die enkele dagen erna al zou worden besproken in de gemeenteraad.

Lizz en het Gentse Zelle-team organiseerden de actie na de aankondiging van een nieuwe ronde van besparingen bij de openbare diensten. Zij vernamen dat nieuws via de pers.

De rechter verwerpt de argumenten van de stad Gent. De advocaten van de stad beweerden dat er nog geen beslissing genomen was. Antwoord van de rechter: “Een actie is net het meest zinvol op het moment dat er nog beslist moet worden. Dat laat de actievoerders toe hun argumenten en bezorgdheden onder de aandacht te brengen op het moment dat de gemeenteraadsleden erover zullen debatteren en finaal beslissen.”

Het vonnis erkent het recht om snel en spontaan actie te voeren. Heel nuttig voor actievoerders in heel België, want op veel plaatsen bestaan reglementen zoals in Gent.

Lizz Printz

activiste van Zelle

De rechter volgt het argument dat de actie van Zelle een “snelle reactie” was op de aankondiging van een besparingsronde door de stad Gent. Dergelijke acties zijn specifiek beschermd door het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De politierechtbank volgt het reglement van de stad Gent dan ook niet en vernietigt de GAS-boete.

Feministe Lizz Printz is blij met de uitspraak. “Het vonnis is heel principieel. Het erkent het recht om snel en spontaan actie te voeren, wanneer dat nodig is. Heel nuttig voor actievoerders in heel België, want op veel plaatsen bestaan reglementen zoals in Gent. We wisten al dat we gelijk hadden, nu weet de stad Gent dat ook”, lacht ze.