Protest with Pride! Afspraak op 12 augustus in Antwerpen

De Antwerp Pride komt er weer aan. De parade trekt door de koekenstad om op te roepen voor een ā€œBraveolutionā€, die van Antwerpen een plek maakt waar iedereen anders zichzelf kan zijn. Ook wij met PVDA, Comac en RedFox steunen deze boodschap en nemen deel onder het motto "Protest with Pride". De Pride is immers een feest en een protest dat de wereld verandert. Met een groeiend extreemrechts en een Antwerpse burgemeester die liever verdeelt dan verbindt, is die verandering broodnodig.

vrijdag 4 augustus 2023

Jongeren op een vorige editie van de Pride

Op 12 augustus wordt Antwerpen weer helemaal getooid in regenboogkleuren. De Antwerp Pride brengt jaarlijks tienduizenden mensen op de been en traditioneel doen ook wij mee, samen met onze studentenbeweging Comac en onze jongerenbeweging RedFox. Het is een kans om te vieren hoe ver we zijn gekomen, maar ook om te protesteren tegen de ongelijkheden en discriminatie die nog steeds bestaan.

Stap mee met de PVDA, Comac en RedFox

Dit jaar vieren we twintig jaar homohuwelijk, wat er enkel kwam dankzij jarenlange strijd. Dat geldt trouwens voor alle rechten waar we van genieten. Sociale zekerheid, vrouwenrechten, stakingsrecht, betaalde vakantie... we hebben voor elk van die zaken gevochten, en ook voor de rechten die de LGBTQ+-gemeenschap verwerft, moeten we vechten.

Maar vandaag worden deze rechten steeds meer bedreigd door extreemrechtse bewegingen.

In Polen richten ze LGBT-vrije zones in. De Pride is daar verboden, zelfs praten of leren over holebi’s en transpersonen op school mag niet.

In Hongarije wordt de traditionele visie op relaties gebeiteld in de grondwet. In Italië draaide de fascistische premier Giorgia Meloni pas nog het recht op meemoederschap terug. Vrouwen worden geschrapt als moeder van de kinderen van hun partner.

En ook in België is extreemrechts op sociale media een kruistocht begonnen tegen LGBT-rechten. Uiterst rechtse politici maken er geen geheim van dat zij holebi- en transpersonen niet willen ‘normaliseren’, en die haatspraak zorgt voor een grote stijging in geweld op LGBTQ+-personen.

De Wever vs. de niet-bestaande woke-beweging

In Antwerpen is het stadsbestuur blij met de positieve aandacht en de toeristen die de Antwerp Pride meebrengt. Maar tegelijk grijpt de Antwerpse burgemeester Bart De Wever iedere kans aan om van leer te trekken tegen wat hij de “woke-beweging” noemt. Hij importeert zo discussies uit de Verenigde Staten waar conservatieve politici de strijd tegen een niet-bestaande woke-beweging aangrijpen om racistische, holebifobe en transfobe uitspraken te doen en wetgeving in te voeren die verworven rechten terugdraaien.

“Elke homo zal opnieuw een verdoken pedo worden genoemd”, reageerde schrijver Tom Lanoye hier vorige week nog op. De Wever bereidt met zijn discours tegen “woke” de weg voor nog conservatievere en extremere stemmen, en hij zet zo massaal mensen tegen elkaar op. Het is een burgemeester van Antwerpen onwaardig.

Bergen verzetten met solidariteit en eenheid

De Antwerp Pride roept dit jaar op voor een “Braveolution” om van Antwerpen een “Brave space” te maken. Dat is een plek waar de LGBTQ+-gemeenschap, en iedereen anders, zichzelf kan zijn. Het is een oproep die wij van harte steunen. We roepen de Antwerpse burgemeester dan ook op om daar een voorbeeld aan te nemen en zijn verdelend discours te stoppen.

Daarom lopen we mee met de Antwerp Pride onder het motto “Protest with Pride”. Want de Pride is een feest dat de wereld verandert omdat het ook een protest is. De LGBTQ+-gemeenschap verzet zich al decennia tegen discriminatie en heeft dankzij dat protest al heel wat rechten afgedwongen. De strijdbeweging toont aan wat voor een bergen je kan verzetten met solidariteit en eenheid.

Maar we zijn er nog niet, en de veranderingen in de wereld en bij ons maken duidelijk dat er nog veel protest nodig gaat zijn. Wij laten ons niet verdelen op basis van huidskleur, gender, geaardheid, genderexpressie, enzovoort. We komen samen met tienduizenden op straat, vol trots en pride. Doe mee, Protest with Pride!