PVDA hekelt 374 miljoen aan besparingen op pensioenen en sociale uitkeringen

“De regering breekt haar beloftes om de minimumpensioenen te verhogen. Ze zit in de zakken van de gepensioneerden om haar begrotingscontrole af te ronden”, reageert Raoul Hedebouw, voorzitter van de PVDA.

vrijdag 31 maart 2023 2 min leestijd

De federale regering wil met de nieuwe begrotingscontrole 1,75 miljard aan bijkomende middelen halen. Volgens de PVDA gaat het vooral om besparingen, en worden op basis van de eerste lekken vooral de gepensioneerden de dupe. Dat terwijl ze al hard geraakt worden door de prijsverhogingen.

De regering had zich ertoe verbonden de minimumpensioenen in vier fasen te verhogen. De vierde fase, die op 1 januari 2024 zou ingaan, zou nu niet helemaal doorgaan. “De pensioenen in België zijn al de laagste van West-Europa. En toch bezuinigt de regering nog steeds op de rug van de gepensioneerden”, zegt Raoul Hedebouw.

Naast de 126 miljoen besparingen op de minimumpensioenen raakt de regering ook aan de IGO (inkomensgarantie voor ouderen), het leefloon en de minimumuitkeringen voor mensen met een beperking. In totaal wordt 374 miljoen euro uit de pensioenen en sociale uitkeringen gehaald. “De regering gaat het geld halen bij de mensen met de laagste inkomens”, stelt Raoul Hedebouw.

De PVDA is ook kritisch over de inkomsten die de overheid zou halen uit een minimumbelasting voor multinationals. “Vorig jaar schreef de regering al 268 miljoen euro aan inkomsten in de begroting uit de 15% minimumbelasting voor multinationals. Als ze daar nu opnieuw geld kunnen uit halen, moeten we dan concluderen dat dit een schijnvertoning was?”, besluit Hedebouw.