PVDA lanceert landsbrede ‘Winter van Solidariteit’ met meer dan 300 solidariteitsacties

Onder het motto ‘Winter van Solidariteit’ lanceert de PVDA vandaag een landsbrede solidariteitscampagne. Overal in het land zetten lokale afdelingen van de linkse partij de komende maanden een brede waaier van solidariteitsacties op om mensen een hart onder de riem te steken en concreet te helpen.

woensdag 2 december 2020

“Het belooft een lange winter te worden, maar wij laten niemand in de kou. Solidariteit zit in ons DNA”, zegt voorzitter Peter Mertens. “Steeds meer mensen hebben het financieel en mentaal moeilijk. Ouderen, maar ook jongeren. De eenzaamheid neemt toe, het gebrek aan perspectief, de ongelijkheid, de armoede. Onze lokale afdelingen steken de handen uit de mouwen en zetten een groots solidariteitsproject op dat de hele winter doorloopt.

We willen laptops inzamelen voor jongeren die thuis geen computer hebben, we zullen speelgoed verzamelen voor kinderen die dat goed kunnen gebruiken, we gaan honderden liters verse wintersoep maken om de zorgverleners te ondersteunen en er wordt voedsel ingezameld en verdeeld via lokale armoedeorganisaties. Er worden briefschrijfacties georganiseerd naar senioren in woonzorgcentra en cakes gebakken voor vuilnisophalers en winkeliers. We zoeken ook duizend vrijwilligers die mee willen werken aan huiswerkbegeleiding voor scholieren.”

De PVDA wil in het hele land meer dan 300 solidariteitsacties samenbundelen op het online platform www.wintervansolidariteit.be. Wie iets aan te bieden heeft of wil helpen bij een van de hulpacties kan zich rechtstreeks aanmelden op het platform. “Mensen die de handen uit de mouwen willen steken, vinden er zeker een project in hun buurt of een thema-actie waarin ze zich willen engageren”, legt Mertens uit. “Iedereen is welkom. Veel vonkjes maken samen een groot vuur van solidariteit.”

De meer dan 20.000 leden van de PVDA krijgen deze week ook een solidariteits-enveloppe thuis met de vraag een raamaffiche uit te hangen met de tekst ‘We laten niemand in de kou’. Zo kunnen mensen aangeven dat ze bereikbaar zijn en meewerken met de winter van solidariteit. Er zullen ook postkaarten worden verdeeld om een kaartje te sturen naar al wie deze winter wat warmte kan gebruiken.

“Doorheen deze campagne pleiten wij voor een structurele aanpak van de groeiende ongelijkheid in onze samenleving,” vervolgt de PVDA-voorzitter. “Meer dan 200.000 mensen doen beroep op de voedselbank om te overleven. En dat aantal stijgt elke dag. Het is niet normaal dat in één van de rijkste regio’s van Europa zoveel mensen moeite hebben om eindjes aan elkaar te knopen. Het is hoog tijd om het tij te keren. We willen dat de minimumlonen worden verhoogd naar minstens 14 euro per uur en dat alle vervangingsuitkeringen echt boven de armoedegrens worden opgetrokken, zoals al lang werd beloofd. Dat is een kwestie van keuzes maken. Dat is een kwestie van solidariteit”, besluit de voorzitter van de PVDA.

Een greep uit de brede waaier van initiatieven.

Soep maken en voedsel inzamelen
Niets is mooier dan het solidariteitsgevoel van “we gaan elkaar hier helpen”. Een heleboel mensen kunnen nu wel een extra kom soep of een degelijke maaltijd gebruiken. Niet alleen de mensen die het financieel moeilijk hebben, maar ook het zorgpersoneel dat dubbele shiften draait. In verschillende gemeenten wordt voedsel ingezameld dat verdeeld wordt via armoedeorganisaties.

Inzameling laptops
Het is hartverwarmend om te zien hoe in een crisis ook het beste in de mens naar boven komt. Nog te veel studenten hebben geen laptop om online les te volgen. Hoe moeten deze jongeren dan aan de slag? Wij wachten niet en schieten in actie.
In heel het land zamelen lokale PVDA-afdelingen laptops in. Wie nog een laptop heeft die niet gebruikt wordt, kan ons contacteren. Wij halen die op en maken hem gebruiksklaar. Op die manier kon de PVDA al zo’n tweehonderd laptops schenken aan scholen met kwetsbare leerlingen.
“Op onze school is daar echt wel nood aan”, vertelt een leerkracht. “Er zijn gezinnen waar drie, vier kinderen één laptop moeten delen, terwijl ze op hetzelfde moment online lessen moeten volgen. Gevolg: sommige kinderen moeten alles op hun gsm doen. De laptops die de PVDA inzamelt zijn heel welkom.”

Inzameling speelgoed
Veel kinderen hebben er een bewogen jaar opzitten en we willen elk kind de mogelijkheid geven om het jaar af te sluiten met een lichtpunt. We zamelen speelgoed in voor kinderen die het thuis niet breed hebben. Voor de ouders creëren we op die manier ademruimte. Veel ouders hebben het financieel te moeilijk om hun kinderen cadeautjes te geven. Daarom zamelden PVDA-afdelingen over heel het land speelgoed in om élk kind een leuke pakjestijd te bezorgen.