PVDA start online actie om Ryanairpersoneel te steunen

"Respect, dat is wat de werknemers van Ryanair vragen”, reageert Raoul Hedebouw, nationaal woordvoerder en federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA. “Al maanden strijden zij tegen sociale dumping in hun maatschappij. Wij willen hen steunen in deze strijd, en respect voor het stakingsrecht en het recht op collectieve actie eisen.”

vrijdag 10 augustus 2018

België, Nederland, Ierland, Zweden en Duitsland. Vandaag staakt het personeel van lowcostmaatschappij Ryanair in vijf verschillende landen.

De directie bedreigde de vastberaden stakers met sancties … Dat is niets anders dan een aanval op het stakingsrecht. "En wat doen de regering en de Europese Unie? Niets, ze kijken passief toe!”, veroordeelt Raoul Hedebouw.

Dit stilzwijgen van de regering en de Europese Unie voldoet niet. Daarom start de PVDA een online solidariteitsactie op www.supportryanaironstrike.be. Je kan er om een boodschap sturen naar premier Charles Michel, minister van Werkgelegenheid Kris Peeters en Europees commissaris voor Werkgelegenheid Marianne Thyssen. De boodschap bevat twee duidelijke eisen. Ten eerste, een einde aan de straffeloosheid van Ryanair, met maatregelen tegen sociale dumping in de maatschappij; ten tweede, dat ze het stakingsrecht respecteren en hun steun voor het personeel van Ryanair uitspreken.

Het is bekend dat Ryanair en zijn CEO Michael O'Leary alle sociale rechten schenden: weigeren om ziektedagen uit te betalen of om sociale wetten na te leven, onhoudbare werkdruk, dreiging met sancties tegen stakers ... Ze laten het personeel zelfs betalen voor het water dat ze drinken terwijl ze aan het werk zijn. “Zolang ze maar miljarden winst kunnen verzekeren voor meneer O'Leary en zijn aandeelhouders”, vervolgt de woordvoerder van de PVDA.

De actie is er in drie talen: Frans en Nederlands natuurlijk, maar ook in het Engels. "Dit weerspiegelt de Europese schaal van de staking en dus willen we ook op internationaal niveau solidariteit bieden”, besluit Raoul Hedebouw.

Teken de petitie