PVDA stelt Kamer voor om Julian Assange politiek asiel te verlenen

De PVDA diende in de Kamer een voorstel van resolutie in om politiek asiel te verlenen aan klokkenluider Julian Assange als hij ons land daarom verzoekt.

maandag 3 februari 2020

Artsen uit meerdere landen noemen de fysieke en mentale gezondheid van de oprichter van Wikileaks zo zorgwekkend dat hij in zijn Britse cel dreigt te overlijden. Nils Melzer, speciale VN-rapporteur inzake martelingen, gaf duidelijk aan dat Assange tekenen van psychologische marteling vertoonde.

“Julian Assange zit momenteel opgesloten in de zwaarbewaakte gevangenis van Belmarsh, vaak omschreven als de Britse versie van Guantánamo”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders. “Hij dreigt te worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten, waar hij wegens vermeende spionageactiviteiten 175 jaar gevangenis kan krijgen. Maar waarover gaat het? Hij wordt ervan beschuldigd dat hij in 2010, via Wikileaks, beelden van Amerikaanse oorlogsmisdaden in Afghanistan heeft verspreid. Hij liet ook zien hoe de Verenigde Staten andere landen op grote schaal bespioneren. De daders van een misdadig beleid willen de man die hun duistere zaakjes aan het licht bracht, criminaliseren en vervolgen.”

Nils Melzer verklaarde dat “tijdens het gehele verloop van de procedure, de rechten van Julian Assange systematisch werden geschonden” en dat “gedurende twintig jaar werk met de slachtoffers van oorlog, geweld en politieke vervolging” hij nooit meegemaakt heeft dat “een groep democratische landen zich verenigden om een enkel individu zo lang en met zo weinig respect voor de menselijke waardigheid en de rechtsstaat doelbewust af te zonderen, te diaboliseren en te mishandelen”.

“Deze hardnekkige verbetenheid tegen Assange verloopt tegen een achtergrond van een wereldwijd toenemende repressie tegen journalisten”, zegt Gaby Colebunders. “Ook binnen de Europese Unie, want zowel in Malta, Ierland, Bulgarije als Slowakije werden de voorbije maanden kritische journalisten gedood. In Europa stijgt het aantal autoritaire regeringen die zowel de rechtsstaat uithollen als een geradicaliseerd politiek discours cultiveren, wat in de praktijk leidt tot polarisatie en geweld.”

Daarom vindt de PVDA dat België politiek asiel moet verlenen aan Julian Assange en andere klokkenluiders die opkomen voor de democratische waarden. België was vroeger al een voorloper in het verdedigen van mensenrechten. In 1830 koos België in het Europa van het absolutisme voor een andere weg, die van de mensenrechten, en hielp daarmee het democratisch en kritisch denken ontwikkelen. Denken we maar aan Karl Marx, Victor Hugo en andere democraten die na het mislukken van de revolutie van 1848 in Frankrijk hun toevlucht zochten in onze hoofdstad. Julian Assange asiel verlenen zou ons de kans geven om opnieuw aansluiting te vinden bij deze historische rol van België.

Het voorstel van de PVDA staat open om mee ondertekend te worden door andere partijen.