PVDA steunt vraag onderzoekscommissie rond wantoestanden in ouderenzorg

De PVDA steunt de vraag om een onderzoekscommissie te starten om de jarenlange wantoestanden in onze woonzorgcentra uit te pluizen. “Er gaan steeds meer alarmbellen af over wantoestanden zoals bij de commerciële zorgketen Orpea. Het businessmodel van Orpea roomt winsten af uit de zorg en sluist die door naar de moedergroep in Parijs”, reageert Lise Vandecasteele, Vlaams Parlementslid voor de PVDA.

woensdag 15 maart 2023 2 min leestijd

Lise Vandecasteele in het Vlaams parlement

Lise Vandecasteele (PVDA)

Lise Vandecasteele: “Al jaren waarschuwen we hiervoor, maar de Vlaamse regering liet steeds begaan. Het is tijd om de oorzaken van de problemen in de ouderenzorg grondig te onderzoeken met een onderzoekscommissie en vooral om er voor eens en voor altijd een einde aan te maken.”

Het aantal klachten over de kwaliteit van de woonzorgcentra is toegenomen tot een recordhoogte van zeshonderd. “De situatie in onze ouderenzorg is kritiek en gaat er alleen maar op achteruit sinds de coronacrisis. Vandaag staan er maar liefst 26 woonzorgcentra onder verhoogd toezicht”, stelt Lise Vandecasteele. “Opvallend is dat er daarvan zeven van Orpea zijn. “Niet moeilijk, wanneer je ziet hoe zij geld wegzuigen uit de woonzorgcentra: maar liefst 6 miljoen euro per jaar stroomt naar de moedergroep. Dat gaat natuurlijk ten koste van een kwaliteitsvolle zorg.”

De PVDA steunt de vraag om in het in Vlaams Parlement een onderzoekscommissie op te richten. “Op die manier kunnen we voor eens en voor altijd uitklaren hoe het zover is kunnen komen dat multinationals hier mensen hun oude dag in gevaar brengen”, aldus Lise Vandecasteele. “Maar het mag natuurlijk niet alleen bij onderzoeken blijven. Er is daarnaast nood aan maatregelen om de commercie uit de zorg te weren en in te zetten op kwaliteitsvolle, publieke en betaalbare ouderenzorg.”