PVDA vraagt kosteloze eerste lijn na slecht rapport over zorg in België

De gezondheidszorg in België is niet betaalbaar genoeg. Voor sommigen zijn de kosten zelfs “catastrofaal”, blijkt uit een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Sofie Merckx, PVDA-fractieleidster in de Kamer en zelf huisarts, legt in het parlement haar voorstel op tafel voor de veralgemening van het derdebetalersysteem en kosteloze eerstelijnszorg.

woensdag 1 maart 2023

PVDA vraagt kosteloze eerste lijn na slecht rapport over zorg in België

In België is gezondheidszorg minder betaalbaar dan in andere West-Europese landen. Dat is de conclusie van het recentste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE). Maar liefst een op de twintig Belgische gezinnen kwam in 2020 in de problemen om zijn zorg te betalen. Voor hen zijn de uitgaven “catastrofaal”, zegt het rapport.

“Een doktersbezoek of een warme maaltijd voor je kind? Te veel Belgen staan voor die hartverscheurende keuze. Dat is een land als het onze onwaardig. De verontrustende resultaten van het WHO-rapport nopen ons tot snelle politieke actie”, reageert Merckx.

In haar rapport doet de WHO ook een aantal concrete beleidsvoorstellen om deze problemen aan te pakken. Het rapport stelt onder meer voor om het complexe systeem van terugbetaling te vereenvoudigen door de toepassing van de derdebetalersregeling, alsook het vrijstellen van het remgeld.

“Met de PVDA hebben we al lang een wetsvoorstel om dat derdebetalersysteem in de hele eerste lijn toe te passen. Wij vragen dat patiënten naar de dokter, tandarts, kinesist, logopedist of psycholoog kunnen zonder geld te moeten voorschieten”, stelt Sofie Merckx. “In 2021 bevestigden zowel het Riziv als het Rekenhof in een gunstig advies dat ons voorstel haalbaar en kostenefficiënt is. Vandaag bevelen de Wereldgezondheidsorganisatie en het KCE het aan in hun rapport. Ons wetsvoorstel ‘zonder geld naar de eerste lijn’ is klaar om gestemd te worden. Daarom zetten we het dinsdag op de agenda van de Kamercommissie Gezondheid.”