Raoul Hedebouw (PVDA): “Het is tijd voor een eerlijke fiscaliteit in dit land, tijd voor een miljonairstaks”

Op 1 mei schuift de PVDA haar miljonairstaks naar voren.

maandag 1 mei 2023

Raoul Hedebouw tijdens de 1 mei-toespraak

“Terwijl de werkende mensen in ons land veel belastingen betalen, betalen de rijken bijna geen belastingen. Gevolg: een klein clubje superrijken wordt steeds rijker, terwijl een groot deel van de bevolking met moeite de maand doorkomt. En wat doet de regering? In plaats van die ongelijkheid aan te pakken, verhoogt ze de accijnzen op onze energiefactuur en laat ze de grote fortuinen buiten schot in haar fiscale hervormingsplannen. Zo kan het niet langer. Tijd voor een miljonairstaks”, zegt Raoul Hedebouw, voorzitter van de PVDA

De linkse partij wijst erop dat de effectentaks van de Vivaldi-regering geen enkele van de 37 miljardairs in België raakt. “De cijfers van minister van Financiën Van Peteghem (cd&v) zelf bewijzen dat zwart op wit. Natuurlijk brengt die effectentaks dus niet veel op. De voorbije twintig jaar namen tegelijk de ongelijkheid en het aantal miljardairs enorm toe. Begin jaren 2000 was er in ons land één euromiljardair, vandaag 37. Hoog tijd dat de belastingen in ons land eindelijk eerlijker worden”, aldus Raoul Hedebouw.

Het PVDA-voorstel voor een miljonairstaks ligt op tafel in de Kamer en kan deze week nog goedgekeurd worden. Het voorstel komt neer op een belasting van 1% op de nettovermogens boven de 1 miljoen euro, 2% boven de twee miljoen euro en 3% boven de 3 miljoen euro. “Ons voorstel is eenvoudig en waterdicht, opgesteld in overleg met fiscale topexperts. Onze miljonairstaks raakt enkel de fortuinen van de superrijken, niet de middenklasse. Dat zou acht miljard euro opbrengen. Geld dat we kunnen gebruiken voor onze pensioenen, gezondheidszorg en openbare diensten”, benadrukt Raoul Hedebouw.

De PVDA-voorzitter verwijst naar de uitspraken van Vooruit-voorzitter Conner Rousseau: “Ik versta niet dat Rousseau al naar de N-VA aan het kijken is om in 2024 een coalitie te vormen. De N-VA is een neoliberale partij, die bij uitstek de superrijken verdedigt. En wat zien we? Rousseau wil liever de werklozen straffen dan achter de superrijken aangaan. Wie een linkse politiek wil, moet naar linkse partijen kijken. We zijn hier met de PVDA om een echt links alternatief op te bouwen, zowel in Vlaanderen als aan Franstalige kant, overal in het land”.