Raoul Hedebouw aan het woord in de Kamer

Raoul Hedebouw (PVDA): “Natuurlijk moet de Kamer de illegale pensioenextra’s terugvorderen”

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw reageert ontstemd op een nieuw advies van de diensten van de Kamer om de illegale pensioenextra’s niet terug te vorderen. “Siegfried Bracke zou zijn onrechtmatig verkregen geld dus gewoon mogen houden? Te gek voor woorden.”

woensdag 29 maart 2023 2 min leestijd

“Een normale mens krijgt voor veel minder een deurwaarder over de vloer. Maar voor geprivilegieerde politici worden altijd maar achterpoortjes gemaakt. Natuurlijk moet de Kamer de illegale pensioenextra’s terugvorderen. Tot de laatste cent”, zegt Raoul Hedebouw.

In de nota van de diensten, gericht aan het Bureau van de Kamer, wordt gepleit voor het ‘opheffen’ van de extra pensioenvergoeding. Dit zou betekenen dat de bedragen niet teruggevorderd worden.

“Dit gaat in tegen wat de eerdere juridische adviezen zeiden: terugvordering is perfect mogelijk. Ongelooflijk dat er nu teruggekrabbeld wordt”, zegt Raoul Hedebouw. “Voor ons is dit een kwestie van principes en rechtvaardigheid. Het kan niet dat politici anders behandeld worden dan gewone burgers. Wat illegaal verkregen is, moet teruggehaald worden. Zo simpel is het.”

“Bracke wrijft zich waarschijnlijk al in de handen daar in Zuid-Afrika. Maar we laten niet los. Onder blijvende druk van onze partij betaalde Herman De Croo zijn pensioenextra’s al terug. Wij gaan door tot dit ook gebeurd is voor de andere gewezen Kamervoorzitters. Onze petitie is al door meer dan 20.000 mensen ondertekend. Ook zij willen het geld teruggestort zien worden”, besluit Hedebouw.