Regering-Jambon bouwt laagste aantal nieuwe sociale woningen in acht jaar

“Sociale huurders wegzetten als profiteurs, dat doet de minister graag. Maar als het gaat over het wegwerken van de wachtlijst voor sociaal wonen, dan sleept hij met zijn voeten. Aan dit bouwtempo duurt het 220 jaar om de wachtlijst weg te werken”, stelt Onno Vandewalle, Vlaams Parlementslid voor de PVDA.

woensdag 24 mei 2023 2 min leestijd

Een sociale woonwijk.

In 2022 werd het laagste aantal nieuwe sociale woningen gerealiseerd in acht jaar, dat blijkt uit cijfers van het agentschap Wonen in Vlaanderen. Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) zegt ‘tevreden’ te zijn met dat aantal. “De minister heeft nooit slechter gedaan en is tevreden? Dit is geen falend beleid meer, dit is bewuste politiek”, zegt Onno Vandewalle.

Vorig jaar werden er in Vlaanderen 2.792 nieuwe sociale woningen gerealiseerd, dat is de laagste aangroei sinds 2015. “Er staan meer dan 180.000 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning”, zegt Onno Vandewalle, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Dat zijn 180.000 gezinnen die wachten op een betaalbaar dak boven hun hoofd hebben. En de minister is tevreden met het traagste bouwtempo in jaren? Dit snap ik echt niet.”

Volgens de PVDA moeten zelfs deze cijfers genuanceerd worden. “De minister rekent zich rijk met cijfers over het aantal bijgebouwde woningen, maar er worden natuurlijk ook elk jaar woningen gesloopt en verkocht. En in een gesloopte woning, kan je niet wonen. Als je die gesloopte en verkochte woningen wél meetelt, dan houd je slechts 833 nieuwe sociale huurwoningen over. Aan dat tempo duurt het 220 jaar om de wachtlijst weg te werken”, berekent Vandewalle.

“De wachtlijst voor sociaal wonen is een historische schandvlek van de Vlaamse regering”, zegt Onno Vandewalle. “Noch deze regering, noch de vorige regeringen slaagden erin om het basisrecht op wonen voor iedereen te garanderen. Nu minister Diependaele het slechtste resultaat van de voorbije acht jaar neerzet, stelt zich de vraag of dit niet gewoon een bewuste strategie is.”

De PVDA vraagt dat de Vlaamse regering het over een andere boeg gooit. “Wij vragen de minister alle zeilen bij te zetten. Amper 7% van de woningen in Vlaanderen is een sociale woning, daarmee doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. Als we de wachtlijsten écht willen wegwerken en het recht op wonen willen garanderen, hebben we een drastische verhoging van het aantal sociale woningen nodig”, besluit Onno Vandewalle.