Repressie tegen betogers in Frankrijk: PVDA vraagt premier om Franse regering te veroordelen

De PVDA vraagt aan premier Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib (MR) om de Franse regering te veroordelen. Het land respecteert de vrijheid van betogen niet en slaat het protest tegen de pensioenhervorming met harde hand neer.

maandag 20 maart 2023 1 min leestijd

"De voorbije twee maanden waren er in Frankrijk historische volksprotesten tegen de pensioenhervorming. De regering van premier Elisabeth Borne gebruikte eerst artikel 49.3 van de grondwet om een stemming in het parlement te omzeilen, en beantwoordt nu de massale protesten met repressie en geweld”, weet onze volksvertegenwoordiger Nabil Boukili.

“Het ene surrealistische tafereel volgt op het andere bij onze zuiderburen. We zien betogingsverboden, willekeurige arrestaties, betogers die worden aangevallen met traangas, betogers die worden geslagen en tegen de grond gewerkt zonder dat ze een bedreiging vormen, beledigingen en seksueel geweld... Er circuleren schokkende video's te zien. De vrijheid van protest is een grondrecht dat moet worden gerespecteerd. De Belgische regering heeft zich terecht fel uitgesproken tegen de harde repressie tegen de feministische betogingen in Iran. Als ze een beetje geloofwaardig wil blijven, moet zij nu ook de repressie tegen het protest in Frankrijk veroordelen en de dialoog aangaan met de Franse regering om ervoor te zorgen dat de grondrechten worden gerespecteerd”, aldus Nabil.

De sociale woede is in Frankrijk verre van bedaard nadat deze pensioenhervorming door het parlement is gejaagd. Deze maandag zal het Franse parlement twee moties van wantrouwen behandelen. De vakbonden maakten ook al duidelijk dat zij de druk op de regering willen blijven opvoeren.