Sociale duizendpoot Onno Vandewalle trekt onze lijst voor het Vlaams parlement in Oost-Vlaanderen

De 28-jarige Onno Vandewalle zit al even in het Vlaams parlement, waar hij de stem van jongeren vertolkt. “Dit is de generatie van het engagement, van het verzet, van het kritisch denken. Zij stralen al de kracht en positief enthousiasme uit die deze regering mist.”

donderdag 23 november 2023

Onno Vandewalle

Onno Vandewalle wordt onze nieuwe lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. Hij is een van de trekkende krachten in de nationale leiding van onze jongerenbeweging RedFox. De voorbije jaren liet hij RedFox mee uitgroeien tot een stevige jongerenorganisatie met duizenden leden.

“Op een paar jaar tijd zijn we gegroeid van drie naar tien afdelingen. We organiseren acties tegen racisme maar ook studiehulp voor jongeren en een zomerkamp. We zetten ook veel in op solidariteitsprojecten, zoals toen we na de overstromingen met onze jongeren naar Verviers zijn getrokken om de getroffen bewoners te helpen.”

Onno is een sociale duizendpoot, naast RedFox staat hij ook regelmatig nog op het veld met zijn minivoetbalclubje, en is jeugdtrainer in het Gentse jeugdvoetbal.

PVDA-volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement

Hij wil in het parlement vooral focussen op de thema's sport, cultuur en ontspanning. “Sport en ontspanning dreigen steeds minder toegankelijk te worden”, zegt hij. “Voetbalclubs hebben vaak wachtlijsten en festivals worden onbetaalbaar. Ik vind dat elke jongere recht heeft op betaalbare ontspanning.”

Onno merkt dagelijks massa’s positief enthousiasme bij jongeren over heel veel thema's. “Dit is de generatie van het engagement, van het verzet, van het kritisch denken”, vertelt hij.

“Dat zie ik elke dag. Deze jonge generatie is voor mij een beetje de tegenpool van deze rechtse, bekrompen en inefficiënte Vlaamse regering. Zij stralen al de kracht en positief enthousiasme uit dat deze regering mist. Hun stem wil ik in het parlement laten horen.”

PVDA-volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement

Ook wonen is een belangrijk thema voor Onno. “180.000 gezinnen staan op de wachtlijst voor een sociale woning. En de huur- en koopprijzen swingen de pan uit. De Vlaamse regering vindt dat blijkbaar een non-issue. Misschien in hun kringen waar mensen 6000 euro per maand verdienen, maar niet in mijn kringen. Gewone mensen in Gent, waar ik woon, betalen 800 à 900 euro huur per maand voor een appartementje.”

Een jaar geleden verving Onno Tom De Meester in het Vlaams parlement. Met zijn scherpe kritiek op het woonbeleid en jongerenbeleid, is hij er sindsdien niet meer weg te denken.