Sofie Merckx laat de illegale graaipensioenen niet los

Zo'n honderd ex-Kamerleden zullen voorlopig tot 1.500 euro aan pensioenextra’s blijven krijgen. Sofie Merckx is verbijsterd: “Ongelooflijk dat de Kamervoorzitter de betalingen door laat gaan. Uit de juridische adviezen blijkt duidelijk dat de regeling illegaal is. Ik dring dan ook al weken aan op het blokkeren van die betalingen op 100% van het plafond-Wijninckx.”

vrijdag 9 juni 2023 1 min leestijd

De beslissing van het Bureau van de Kamer (waar de fractieleiders samenkomen) komt er uit vrees dat oud-parlementsleden naar de rechter zouden stappen om het stoppen van de uitbetaling juridisch aan te vechten.

“Het graaien stopt maar niet”, hekelt Sofie Merckx. “Terwijl de bevolking een duidelijk signaal verwacht, blijven die ex-politici enkel en alleen maar aan de eigen portefeuille denken. Hoe durven ze?”

De PVDA blijft ook vragen dat de reeds uitbetaalde bedragen teruggevorderd worden. “Het juridisch advies over de mogelijke terugvordering is nog steeds niet bezorgd aan de leden van het Bureau. We vragen aan de Kamervoorzitster om dit zo snel mogelijk te doen”, zegt Sofie Merckx.

“Dankzij onze druk is er al in alle parlementen beslist om de constructie om het Wijninckx-plafond te omzeilen, af te schaffen. Maar we gaan hier niet stoppen. We willen dat alles in het werk gesteld wordt om de bedragen terug te vorderen”, besluit Merckx.