Stad Luik verbreekt banden met Israëlische apartheid dankzij PVDA-motie

Bravo! Luik is de eerste Belgische stad die oproept tot opschorting van alle banden met Israël, dat al tientallen jaren de rechten van het Palestijnse volk schendt.

vrijdag 5 mei 2023

Actie voor het ministerie van Buitenlandse Zaken in Brussel in solidariteit met het Palestijnse volk

De beslissing komt er op vraag van de PVDA en is een klinkende overwinning voor de steun aan het Palestijnse volk. Deze beslissing luidt een nieuwe fase van solidariteit in en kan de beweging tegen de Israëlische apartheid in Europa doen groeien.

Op 24 april diende de PVDA-fractie in de gemeenteraad van Luik een motie in om “de apartheid en militaire bezetting in de bezette Palestijnse gebieden” te veroordelen. De gemeenteraad stemde in met deze motie.

Mehdi Salhi, PVDA-gemeenteraadslid in Luik, duidt de inzet van de motie:

“Het doel is de Belgische en Europese autoriteiten aan te klagen en onder druk te zetten om hun medeplichtigheid aan het koloniale en apartheidsbeleid van Israël te stoppen. Want we zien dat de Europese Unie en onze regeringen Israël onschendbaarheid blijven garanderen ondanks de schendingen van het internationaal recht, en erger nog, Israël wordt nog steeds beschouwd als een bevoorrechte bondgenoot van de Europese Unie.”

Mehdi Salhi

PVDA-gemeenteraadslid in Luik

Luik is met deze beslissing de derde Europese stad die de banden met Israël verbreekt. Ze volgt hiermee het voorbeeld van Barcelona (Spanje) om de institutionele betrekkingen met het Israëlische apartheidsregime, inclusief de stedenband met de stad Tel Aviv, op te schorten. Vorige week kwam er ook goed nieuws uit Oslo (Noorwegen). De stad besliste geen goederen of diensten te kopen uit illegaal bezette gebieden en om bedrijven uit te sluiten die bijdragen aan de illegale Israëlische kolonisatie van gestolen Palestijns land.

Een veroordeling van de apartheid

In januari 2021 al bestempelde de Israëlische mensenrechtengroep B'Tselem haar land als een “apartheidsstaat”, omdat het een beleid voert van verdeel-en-heers over de Palestijnen, die rechten hebben die “minderwaardig” zijn aan die van zijn Joodse burgers

De nieuwe extreemrechtse regering van Israël – die ook in eigen land onder druk staat wegens haar aanvallen op democratische rechten, homofoob beleid en racistische standpunten – onderneemt stappen om de bezette Westelijke Jordaanoever volledig te annexeren.

Sommige Israëlische ministers roepen zelfs openlijk op tot etnische zuivering.

De systematische Israëlische onderdrukking van het Palestijnse volk wordt met de dag intensiever. Sinds begin 2023 zijn in de bezette Palestijnse gebieden meer dan 100 Palestijnen, waaronder kinderen en ouderen, door de Israëlische bezettingstroepen gedood.

Toekomstige relaties met Israël uitgesloten

Luik heeft dan wel geen formele banden met Israël, de gemeenteraad spreekt zich hiermee duidelijk uit tegen mogelijke toekomstige samenwerkingen. Ook vraagt ze aan andere steden om een duidelijk standpunt in te nemen en Israël te boycotten.

De PVDA zal in samenwerking met de Palestina solidariteitsbewegingen in ons land druk blijven zetten zodat andere gemeenten in het land deze motie ook op de agenda zetten.

Dit is een klinkende overwinning voor de steun aan het Palestijnse volk.

“Deze beslissing luidt een nieuwe fase van solidariteit in en kan de beweging tegen de Israëlische apartheid in Europa doen groeien. Maar daar blijft het niet bij. We kunnen nu enkele instrumenten, zoals de database van de Verenigde Naties, gebruiken om druk uit te oefenen en ervoor te zorgen dat de stad Luik niet medeplichtig is aan schendingen van het internationaal recht of van de mensenrechten in de bezette gebieden. Het is een hefboom om echte maatregelen op te leggen.”

Mehdi Salhi