Stemming noodfonds witte woede in parlement: enkele feiten op een rij

De rechtse partijen vinden het niet leuk dat er 67 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor verpleegkundigen en verzorgend personeel. Donderdagavond keurde een meerderheid in het parlement een amendement van de PVDA goed om een noodfonds top te richten voor de zorgsector. Een dag later spreken de rechtse partijen van een “shut-down”, van “gijzeling”, van “onverantwoordelijk gedrag”. Een paar heldere feiten op een rij.

vrijdag 25 oktober 2019

Stemming noodfonds witte woede in parlement: enkele feiten op een rij

Er is een ontslagnemende minderheidsregering, en nog geen nieuwe regering. Dat maakt dat er geen echte begroting is maar met ‘voorlopige twaalfden’ wordt gewerkt, per maand dus of per twee maand. Dat lag gisteren voor.

Bij die voorlopige begroting hadden met de PVDA wij een amendement ingediend om 67 miljoen euro vrij te maken voor een noodfonds voor de zorgsector (voor revalorisatie van de lonen en extra aanwervingen), op een voorlopige begroting van meer dan 16 miljard euro. Men moet dus niet paniekerig doen, het gaat dus om nauwelijks 0,4 procent verschuiving.

Dat geld is wel broodnodig in de zorgsector, precies daarom werd er gisteren in de ziekenhuizen actie gevoerd en zullen er nog acties komen. Verpleegkundigen en zorgverstrekkers zitten op hun tandvlees, hebben niet twee, maar tien handen tekort, hebben te veel veranderende uurroosters, te lage lonen, kunnen vaak geen twee weken vakantie na elkaar nemen. Mensen geraken gedemotiveerd, het probleem is acuut, vandaar het noodfonds.

Een meerderheid van 76 kamerleden heeft ons amendement gesteund, er waren 6 onthoudingen en 53 tegenstemmen. In juli van dit jaar hebben wij dit amendement al eens ingediend. Dat werd toen enkel gesteund door sp.a en PS. Groen en Ecolo hebben zich toen onthouden, net als het VB. Gisteren hebben Groen en Ecolo, en uiteindelijk ook het Vlaams Belang (zie verder) ons amendement gesteund. Daarop brak er lichte paniek uit bij de meerderheidspartijen (vooral bij de liberalen van Open Vld en MR). De voorlopige begroting zal nu pas volgende donderdag gestemd worden, in een extra plenaire zitting.

Open Vld en MR proberen nu de PVDA ervan te beschuldigen ‘de staat te gijzelen’ en ‘een shut-down van de overheid’ te organiseren. Wat een onzin zeg. Volgende week ligt de voorlopige begroting ter stemming en zal die normaal ook worden goedgekeurd. Er is dus geen sprake van shut-down. De échte shut-down gebeurt door de traditionele partijen die nu al meer dan 150 dagen weigeren om zelfs maar ernstig te onderhandelen over een nieuwe regering. Dat is de schande. De échte shut-down gebeurt door separatistische partijen die het land menen te moeten gijzelen met splitsingsplannen die door de meerderheid van de Belgen (ook in Vlaanderen) verworpen worden.

Nog een gratuite beschuldiging van de Open Vld: PVDA vormt een front met het Vlaams Belang. Hallo? Ten eerste: als partij hebben wij de acties van de zorgsector op het terrein altijd ondersteund, ook donderdag. Het Vlaams Belang deed dat nog nooit. Ten tweede: het Vlaams Belang heeft zich in juni nog onthouden over de motie. En was dat gisteren ook van plan, tot een uur voor de stemming. Egbert Lachaert (Open Vld) vroeg toen in de plenaire zitting aan Vermeersch (VB): “Gaat u het amendement van de PVDA ondersteunen”, en Vermeersch antwoordde stamelend dat het Vlaams Belang zich zou onthouden. Het is alleen maar omdat er druk is gekomen door de acties dat het Vlaams Belang uiteindelijk het stemgedrag wijzigde en daar hebben wij niets over te zeggen. (Bovendien: de voor-stem van het VB was ook niet nodig, als zij zich hadden onthouden was ons amendement ook gepasseerd). Wij maken geen stemafspraken met het Vlaams Belang, en dat zullen we ook nooit doen. Maar het is niet omdat het Vlaams Belang koortsachtig probeert om zich een sociaal imago aan te meten, dat wij als PVDA geen concrete positieve amendementen meer zullen indienen. Ah neen.

Naast het noodfonds is er sowieso nog een grondig debat nodig over de zorgsector en over het beleid van minister De Block. Nu hebben we een minister (en een regering) die rijdt voor Big Farma. Dat moet anders. We hebben een beleid nodig dat de patiënten centraal zet, en de welzijns- en zorgverstrekkers.

Ik ben fier op onze nieuwe parlementaire fractie (foto), op al die nieuwe medewerkers, op onze studiedienst, en vooral op onze mensen in de zorgsector. Als wij wegen op het beleid, dan is het omdat er nu ook een heldere megafoon is voor strijdbewegingen in de parlementen. Dat is een heel andere geluid, een frisse wind, en die hebben we nodig.