“Strijd tegen seksueel geweld moet op alle niveaus een versnelling hoger”

“Vier jaar na de moord op Julie van Espen is er bij justitie nog te weinig veranderd”, stelt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “Ondanks de beloften van de Vivaldi-regering om van de strijd tegen seksueel geweld een topprioriteit te maken, stellen we vast dat het beleid op veel vlakken nog tekort komt.”

woensdag 10 mei 2023

Leden van Marianne betogen in Brussel achter spandoeken 'stop geweld tegen vrouwen'

Daarom vraagt de PVDA woensdag om over te gaan tot een hoorzitting met de actoren van het terrein om samen een ambitieuze aanpak uit te rollen.

Volgens Raoul Hedebouw is er vier jaar na de moord op Julie Van Espen, nog veel werk aan de winkel in de aanpak van seksueel geweld. “En dat zeggen ook de ouders van Julie die met hun open brief gericht aan alle partijvoorzitters en bevoegde ministers de balans van de afgelopen vier jaar opmaken”, vervolgt Raoul Hedebouw.

“Wij zijn het hun verplicht om hier gehoor aan te geven door te gaan kijken wat er beter moet, waar de problemen liggen en hoe het beleid die moet aanpakken. Daarom moet er een hoorzitting komen met de betrokken actoren van het terrein, met politie en justitie en de bevoegde ministers.”

“De grote ambities gaan steeds gepaard met te weinig middelen”, aldus Raoul Hedebouw. “Dat laat zich onder andere sterk voelen bij justitie. Na decennia van besparingen beloofde minister van Justitie Van Quickenborne dat er eindelijk een einde zou komen aan de financiële tekorten bij justitie, maar niets is minder waar.”

“Vandaag kampt Brussel bijvoorbeeld nog met een tekort van twintig magistraten waardoor men belangrijke taken zoals het opleggen van een tijdelijk huisverbod niet langer kan uitoefenen. Van Quickenborne kan dus wel zeggen dat hij strijdt tegen seksueel geweld maar zonder voldoende financiële middelen blijft elke maatregel dode letter.”

“Wij willen dat de strijd tegen seksueel geweld in een hogere versnelling wordt gezet, op alle niveaus. Justitie speelt hierin een sleutelrol. Het is hoog tijd dat we samen met politie, justitie en de actoren op het terrein een echte ambitieuze aanpak tegen seksueel geweld uitrollen. Daarom pleiten wij voor een hoorzitting. Het is nu aan de politiek om haar verantwoordelijkheid te nemen”, besluit Raoul Hedebouw.