“Stuur geen politie op het personeel van Delhaize af"

De directie van Delhaize slaagt er niet in de vastberadenheid van haar personeel te breken. Daarom stuurt ze nu deurwaarders en politie op de stakers af. "Dat een multinational de politie inzet in een sociaal conflict is onaanvaardbaar", zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. "Wij roepen de minister van Binnenlandse Zaken op om dit onrechtmatige optreden van de politie op te helderen. Dergelijke interventies mogen niet opnieuw voorkomen. We vragen de burgemeesters ook om geen politie te sturen naar de stakingspiketten."

vrijdag 7 april 2023 1 min leestijd

"Tijdens mijn bezoeken aan de piketten zag ik veel en grote vastberadenheid. De directie van de multinational had deze strijdlust waarschijnlijk niet verwacht. Ze probeert nu de overhand te krijgen door intimidatie en repressie", aldus Raoul Hedebouw. Voor de linkse partij mogen de ordetroepen niet gebruikt worden om het kamp van de werkgevers te versterken. "Wie gaf het bevel om politieagenten te sturen - soms in robocop-pakken - tegen het personeel van Delhaize? Tegen mensen die actievoeren voor hun job, bij een multinational die 2,5 miljard winst heeft gemaakt?", vraagt Raoul Hedebouw zich af. "Het dient tot niets dat de politiek krokodillentranen huilt over het lot van de Delhaize-werknemers om ze nadien door de politie te laten uiteenjagen."

De PVDA zal het personeel van Delhaize in alle provincies van het land steunen aan de verschillende piketten tijdens de grote mobilisatiedag op zaterdag.