“Vandaag zien we de gevolgen van de zware besparingen bij Civiele Bescherming door de vorige regering”

Een ramp voor de boeren, angstige momenten voor veel burgers, ongeziene drukte voor brandweer en zoveel schade overal. Vandaag zien we de gevolgen van de zware besparingen bij Civiele Bescherming door de vorige regering, schrijft Natalie Eggermont van PVDA West-Vlaanderen.

vrijdag 17 november 2023

Koeien staan voor hun stal aan een ondergelopen stuk land

Het iets drogere intermezzo van donderdag bood een zeer welgekomen ademruimte. De situatie blijft echter heel spannend in West-Vlaanderen. Vrijdagmorgen bereikte het waterpeil van de IJzer in Fintele een recordhoogte van 5,16 meter.

Een ramp voor de boeren, angstige momenten voor veel burgers, ongeziene drukte voor brandweer en zoveel schade overal. Vandaag zien we de gevolgen van de zware besparingen bij Civiele Bescherming door de vorige regering.

Vroeger konden de pompen uit Jabbeke komen, nu zijn ze een paar uur langer onderweg vanuit Brasschaat. En de zandzakjes zijn nu de verantwoordelijkheid van lokale besturen.

Enkele dagen geleden vroeg de burgemeester van Staden op Facebook of mensen konden komen helpen zandzakjes vullen. Anno 2023, in zo'n rijk land, moeten burgers in allerijl zandzakjes komen vullen. Burgers. Waar is de overheid? Waar was het leger de eerste dagen?

Zoals altijd in België is het nodeloos complex. De regen die valt is federale materie, de druppel die de grond raakt is regionaal. Grote bevaarbare waterwegen zoals de IJzer worden beheerd door Vlaanderen. De onbevaarbare waterwegen zijn overgedragen aan de provincies. Heeft heel deze complexiteit geleid tot vertraging vragen we ons af? We wisten toch voor 6 november dat er stormweer aankwam?

Met PVDA willen we mee de handen uit de mouwen steken om te helpen waar nodig. Zoals bij de overstromingen in Verviers willen we met onze SolidariTeams de getroffen families en boeren helpen. Heb je een concrete hulpvraag? Stuur zeker een PM of in de comments hieronder.

Natalie Eggermont
lijsttrekker Kamer voor de PVDA in West-Vlaanderen in 2024