138 jobs bedreigd bij Lunch Garden: regering moet ontslagen bij winstgevende bedrijven voorkomen

Investeringsfonds Freshstream kondigde zopas aang 138 werknemers (84 bedienden en 54 arbeiders) te willen ontslaan in de 71 Lunch Garden restaurants in België. Dit zijn onaanvaardbare ontslagen die alleen maar dienen om de beurswaarde op te krikken", reageert federaal PVDA-volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders. Lunch Garden heeft in 2019 nog miljoenen euro's winst gemaakt. We verwachten van de regering dat ze maatregelen  neemt om deze ontslagen te voorkomen."

dinsdag 6 oktober 2020

De familie Brenninkmeijer, met een fortuin van meer dan 22 miljard euro, nam in 2015 de restaurantketen Lunch Garden via haar investeringsfonds Freshstream over. Deze familie is de rijkste van familie van Nederland en bezit onder andere de C&A-kledingwinkels. "Deze familie heeft een fortuin opgebouwd, vooral op de rug van restaurantmedewerkers die, vaak met een deeltijdcontract, alles hebben gegeven om hun werk zo goed mogelijk te doen. Als dank worden ze nu koudweg op straat gezet. In 2019 maakte de groep nochtans 4,4 miljoen euro winst. Er is duidelijk geen enkele geldige reden om te ontslaan", zegt de PVDA-volksvertegenwoordiger.

In 2019 leende Lunch Garden 77 miljoen euro, die in de 71 winkels van de groep moest worden geïnvesteerd. Maar 37 miljoen daarvan ging rechtstreeks naar de aandeelhouders . "Deze ontslagen zijn dan ook bijzonder cynisch", vindt Colebunders. We kunnen dergelijke aankondigingen niet accepteren terwijl de aandeelhouders zich blijven verrijken."

België telt momenteel 71 Lunch Garden-restaurants, waaronder 17 franchisenemers, die 1150 werknemers in dienst hebben. Hiervan werken er 837 deeltijds. "Deze gezinnen, die al van lage lonen en deeltijdcontracten moeten leven, zijn het slachtoffer van de beslissingen van dit investeringsfonds, die worden genomen zonder enige aandacht voor het lot van de werknemers van de groep", aldus Colebunders. Hij besluit: "De nieuwe regering moet dit probleem aanpakken. Zij mag dit niet laten gebeuren en moet de nodige stappen ondernemen om deze ontslagen te voorkomen".