Onzekerheid troef bij akkoord Brussels Airlines

Voorlopig zijn de jobs van 3000 werknemers van Brussels Airlines gered, dankzij een overheidslening van 290 miljoen euro. Maar de toekomst van het bedrijf blijft onzeker. Op termijn kan een sociale en duurzame toekomst in de luchtvaart enkel slagen als we de luchtvaartmaatschappij in eigen handen nemen.

woensdag 22 juli 2020

Onzekerheid troef bij akkoord Brussels Airlines

Een wankel akkoord

Wat houdt de deal tussen de Belgische regering en het Duitse privébedrijf Lufthansa juist in? België leent 290 miljoen euro belastinggeld dat Lufthansa tegen 2026 moet terugbetalen. Dat is een serieus bedrag. Zeker als je weet dat de Belgische regering het bedrijf enkele jaren geleden nog verkocht aan Lufthansa voor slechts 70 miljoen euro.

Met een coronacrisis die nog lang niet is opgelost, blijft de toekomst zeer wankel. De vaste kosten van Brussels Airlines zoals de kerosinecontracten en de afbetalingen voor de vloot zijn eerder wurgcontracten. Dat maakt dat op het einde van dit jaar de 290 miljoen waarschijnlijk op is. Zullen de rijke aandeelhouders van Lufthansa begin volgend jaar opnieuw aankloppen voor meer belastinggeld?

Ryanairisering

Met dit akkoord betalen de werknemers betalen het gelag. De vakbonden hebben met het mes op de keel een sociaal akkoord getekend waarbij duizenden mensen moeten vertrekken. De overige 3000 werknemers slikken een forse looninlevering en boeten in aan werkomstandigheden. “Wij gaan met ons bedrijf naar Ryanairtoestanden,” getuigt een werknemer.

Het vervoer voor personeel van en naar het vliegtuig is niet meer georganiseerd door Brussels Airlines. Daardoor is het transport van en naar het vliegtuig langer, met als gevolg een langere arbeidstijd die men niet betaalt. Het vliegend personeel verliest ook 60% van de nightstops, waar ze meestal op adem konden komen.

Terwijl Brussels Airlines vroeger gekend stond om goede arbeidsuren en rusttijden, zullen in de toekomst enkel de Europese minima gelden voor het personeel. “Dat heeft sowieso invloed op de veiligheid tijdens het vliegen. Zowel voor passagiers als vliegend personeel is dit een stap achteruit” besluit een piloot.

Vermaatschappelijking is de enige oplossing

Het Portugese TAP Air Portugal is sterk vergelijkbaar met Brussels Airlines. TAP is de homecarrier voor Portugal en maakt net zoals Brussels Airlines deel van de Star Alliance, een alliantie van luchtvaartmaatschappijen. Maar daar koos men voor een andere weg.

Tijdens de onderhandelingen met de Portugese overheid weigerde de directie van TAP om in te gaan op de vraag van de Portugese regering naar sterke garanties voor een duurzame toekomst. Onder druk van de vakbonden en het personeel ging de Portugese overheid daarom over tot een overname. Vandaag heeft ze 72% van de aandelen in handen. Zo kunnen ze zelf beslissen hoe ze het bedrijf verder uitbouwen. De CEO die weigerde mee te stappen in het verhaal werd ontslagen.

Portugal is niet alleen. Ook in Finland, Turkije en Italië heeft de overheid een belangrijke poot in de luchtvaartmaatschappij waarmee ze zelf de toekomst kunnen bepalen. Wat in die landen kan, moet ook bij ons mogelijk zijn. Om de luchtvaart een sociale en duurzame toekomst te bieden, is de vermaatschappelijking van Brussels Airlines de enige oplossing.