Op 1 mei waait de wind van de sociale beweging en van authentiek links

Een dag in het teken van de sociale actie. Van de werkende klasse en van de cultuursector. Maar ook van de invloed van de PVDA, die overal in het land groeit.

zaterdag 1 mei 2021

Op 1 mei waait de wind van de sociale beweging en van authentiek links

Van Antwerpen tot Charleroi, over Luik, Brussel, Gent: in meer dan 20 steden in heel het land voerde de PVDA vandaag actie op straat, rekening houdend met de gezondheidsregels. In steden als Hasselt, Verviers, Moeskroen of Brugge gebeurde dat voor het eerst. In Aarschot en Turnhout moest de PVDA eerst nog flink strijd leveren omdat de lokale burgemeesters de samenkomst er wilden verbieden.

Tijdens zijn toespraak in Antwerpen riep PVDA-voorzitter Peter Mertens de linkse partijen op om het wetsvoorstel Goblet-Hedebouw te steunen, om een einde te maken aan de loonblokkering. “Het gaat ons niet om de naam van het wetsvoorstel. Het gaat ons erom dat de onderhandelingen opnieuw worden vrijgemaakt, en dat de werkende klasse het respect krijgt dat ze verdient.”

Verwijzend naar het debat over de dividendenstop, zei Peter Mertens: “Dat is goed als drukkingsmiddel, maar de belangrijkste kwestie is het mogelijk maken van echte loonopslag.”

Peter Mertens onderstreepte dat de druk van de sociale beweging, in combinatie met de opmars van de PVDA in heel het land, de zaken in beweging brengt. “Of het nu gaat om pensioenen, of het nu gaat om lonen, of het nu gaat om het opheffen van de patenten op de vaccins: met de PVDA doen we de lijnen bewegen. Dat is de functie van links. Om opnieuw fier te zijn, om opnieuw in het offensief te gaan, en om samen sterker te worden tegen oprukkend rechts.”

Lees hier de volledige 1 mei-toespraak van Peter Mertens.

Een syndicale boodschap, uit alle hoeken van het land

Het ABVV voerde niet alleen actie op sociale media, maar ook op straat in Gent, in Brussel, in Charleroi en in Luik. Het was het moment om de zaken nog eens scherp te stellen op het moment dat de loononderhandelingen op een breekpunt staan.

In Gent sprak het ABVV duidelijke taal: “De loonwet moet worden aangepast. De loononderhandelingen moeten opnieuw vrij worden en er moeten sterke nationale en sectorakkoorden komen.”

In Gent en Verviers spraken ABVV-kopstukken hun steun uit voor het wetsvoorstel Goblet-Hedebouw. “Het wetsvoorstel van Raoul Hedebouw en Marc Goblet. Daarover moet het de komende dagen en weken gaan. Zij willen die loonblokkeringswet weg. Zij alleen gaan dat niet kunnen. Alle volksvertegenwoordigers moeten kleur bekennen de komende weken”, zei Angeline Van Den Rijse, voorzitter ABVV Oost-Vlaanderen.

“ABVV Verviers-Ostbelgien steunt met de volle 100% het wetsvoorstel van Marc Goblet en Raoul Hedebouw over de lonen en de wet van ’96”, sprak Christian Jacquemin, voorzitter van ABVV Verviers-Ostbelgien.

“Wij vragen geen premies of loonsubsidies, maar wel degelijke bruto uurlonen”, zei Marc Staelens van ABVV Metaal Oost-Vlaanderen.

In Luik zei Joël Thone, de voorzitter van ABVV Luik niet veel anders: “0,4% loonsverhoging voor de werknemers, dat zullen wij nooit aanvaarden. We willen een indicatieve loonnorm, geen loonnorm die opgelegd wordt.”

ABVV-voorzitter Thierry Bodson zei in zijn toespraak in Brussel: “We zullen niet aanvaarden dat de lonen twee jaar lang geblokkeerd worden. En het minimumloon zeker niet.” Bodson verwees verder ook naar de strijd voor de achturendag en voor arbeidsduurvermindering. En hij had het over de 100ste verjaardag van het stakingsrecht.

Nog in Brussel, hield het ABVV samen met de Nederlandse vakbond FNV een actie voor het Europees parlement. Samen eisen ze dat het minimumloon op 14 euro per uur wordt gebracht.

Voor FNV was Hans Wijers in Antwerpen. Hij vertelde er over de strijd in de Nederlandse metaalsector waar er onlangs nog een 72-urenstaking was voor loonsverhoging en voor een lagere leeftijd voor vervroegd pensioen.

In Charleroi zei Antonio Cocciolo, voorzitter van ABVV Charleroi: “We roepen op tot nieuwe interprofessionele acties in mei om de loonnorm van 0,4% weg te krijgen en de vrijheid te verwerven om te onderhandelen over echte loonsverhogingen.”

De Algemene Centrale van het ABVV stelt: “Onze vastberadenheid is sterker dan ooit: wij willen een interprofessioneel akkoord (IPA) dat een uitdrukking is van de solidariteit tussen de werkende mensen, en van de solidariteit tussen sterke sectoren en minder sterke sectoren. Onze boodschap is duidelijk: geen IPA zonder eerlijk en solidair akkoord. Maar zonder IPA ook geen sociale vrede.”

Ook cultuur is essentieel

De overheid laat hen al sinds het begin van de coronacrisis in de steek. Geen wonder dus dat een groot deel van de cultuursector in verzet komt. Onder de noemer “Still Standing For Culture” openen meer dan 130 cultuurhuizen- en verenigingen opnieuw de deuren als een daad van verzet. “De culturele wereld komt in verzet. In verzet tegen de vergetelheid. In verzet tegen de minachting van de overheid die het belangrijker vindt om de zakken van de aandeelhouders te vullen dan om de hoofden, de oren en de harten van de mensen te vullen met schoonheid”, zei Franstalig PVDA-woordvoerder Germain Mugemangango tijdens een actie aan theater L'Ancre in Charleroi gisteren.

Bekijk hier het overzicht van de actie die vandaag plaatsvonden

Bekijk hier 1 mei-toespraak van PVDA-voorzitter Peter Mertens