Opbrengsten NMBS-parkings stegen met 75% in 5 jaar

Bijna 15 miljoen euro. Zoveel brachten de parkings van de NMBS in 2019 op. “Het volgende beheerscontract moet zorgen voor gratis parkeergelegenheid voor treingebruikers en een betere aansluiting tussen bus en trein”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel. “Reizigers zijn geen melkkoeien.”

woensdag 2 juni 2021

Opbrengsten NMBS-parkings stegen met 75% in 5 jaar

Tussen 2015 en 2019 stegen de inkomsten uit de exploitatie van de stationsparkings door de NMBS met 75%. Dat blijkt uit het antwoord van de regering op een vraag van Maria Vindevoghel.

“Het enige wat telt voor de NMBS is overal het rendement te verhogen”, aldus de PVDA-volksvertegenwoordiger. “De NMBS sluit loketten in 44 stations. Ze verhoogt tegelijkertijd systematisch het aantal betaalparkings aan haar stations. We zien niet alleen meer en meer betalende autoparkings maar ook betalende fietsparkings opduiken. Gaan we zo de klimaatproblematiek aanpakken?”

Lees ons volledige dossier

De NMBS exploiteert steeds meer betalende stationsparkings. De duurste NMBS-parking van het land vind je in Luik. Een jaarabonnement om te parkeren aan het station Luik-Guillemins kost niet minder dan 738 euro. “Een absurd bedrag, gewoon om je auto te parkeren, terwijl je al een abonnement betaalt”, vindt Maria Vindevoghel.

Uit een recente bevraging van de FOD Mobiliteit blijkt dat 50% van de mensen die dagelijks de wagen gebruiken het gebrek aan betaalbare parkeerplaatsen als een drempel ziet om de trein te nemen.

De PVDA wil zoveel mogelijk reizigers aanmoedigen om de trein te nemen. “Wij vragen de regering om in het beheerscontract waarover momenteel wordt onderhandeld de verplichting op te nemen om alle stationsparkings gratis te maken voor pendelaars”, zegt Maria Vindevoghel. “Voor zowel auto's als fietsen. Want het ziet ernaar uit dat de NMBS de reizigers die met de fiets naar het station gaan, wil laten betalen, zoals de ervaringen in Antwerpen aantonen.”

Het volgende beheerscontract moet ook de toegankelijkheid van de stations met ander openbaar vervoer bevorderen. “Parkeerterreinen van stations zijn niet oneindig uitbreidbaar. Door de stations per bus bereikbaar te maken en de dienstregelingen van de verschillende vormen van openbaar vervoer op elkaar af te stemmen, kan worden voorkomen dat men met de auto naar het station moet rijden.”