Overlegcomité: PVDA eist herstel van het recht om te betogen

Vandaag, dinsdag 11 mei, komt het Overlegcomité opnieuw bijeen. Op de agenda staan de uitbreiding van de binnenbubbel, de heropening van de horeca en de mogelijkheid om deze zomer buiten grote evenementen in te richten. PVDA-volksvertegenwoordiger Nabil Boukili wil dat ook het herstel van de democratische rechten, en met name de vrijheid om te betogen, aan bod komt.

dinsdag 11 mei 2021

Overlegcomité: PVDA eist herstel van het recht om te betogen

"Deze nieuwe Overlegcomité zal het hebben over de versoepelingen voor cultuur, sportzalen, de organisatie van festivals in de zomer, … Dat is belangrijk voor zowel de werknemers in deze sectoren als voor de bevolking in het algemeen", zegt Nabil Boukili. "Maar over één zaak wordt met geen woord gerept: niets over het recht om te betogen, dat dus beperkt zou blijven tot statische bijeenkomsten van 50 personen. Voor ons is dit onaanvaardbaar, want het gaat om een democratisch grondrecht."

Boukili wijst op recente gebeurtenissen: "Bij onder meer de organisatie van 1 mei stellen we vast dat sommige verkozenen en burgemeesters niet aarzelen om deze beperkingen te gebruiken om elke vorm van mobilisatie of sociaal protest in de kiem te smoren. Dit stelt voor de democratie een groot probleem, in een crisis waarvan het beheer al even problematisch is" Het parlementslid waarschuwt voor het gevaar dat regeringen van de crisis gebruik maken om democratische rechten nog meer en blijvend in te perken.

De PVDA wil dat het Overlegcomité de regels om te betogen herziet: "Natuurlijk is het virus niet verdwenen en moet een aantal gezondheidsregels worden gehandhaafd, maar het essentiële democratische recht om te betogen en te protesteren moet worden gewaarborgd. Het zou al helemaal onbegrijpelijk zijn mocht dit worden geweigerd voor buitenactiviteiten. Wij kunnen ons toch geen land voorstellen waar winkelcentra en pretparken heropend worden, maar waar men geen recht heeft om te betogen?"