Overwinning voor eerlijke tax shift Zelzate: Raad van State keurt belastingreglement definitief goed

Op dinsdag 21 juni kreeg de eerlijke tax shift van het Oost-Vlaamse Zelzate definitief groen licht van de Raad van State. Dit is een belangrijke overwinning voor de Toekomstcoalitie in Zelzate, waar Vooruit en PVDA samen aan het roer staan. De gemeente mag nu met zekerheid de gemeentebelastingen verlagen voor haar inwoners en zelfstandigen, in ruil voor een grotere bijdrage van de grote bedrijven in de kanaalgemeente.

woensdag 22 juni 2022

Inzet van het proces was de aanpassing van de bestaande oppervlaktebelasting van het gemeentebestuur. Die kost dertig grote bedrijven sinds 2020 samen een bedrag van 487.000 euro extra per jaar. Daarvan wordt 100.000 euro gebruikt om ervoor te zorgen dat de huisvuilophaling in de gemeente niet duurder wordt. Verder werden de gemeentebelastingen van zeshonderd kleine zelfstandigen en KMO’s twee jaar geleden al met 100 euro verlaagd. Vanaf dit jaar wordt de milieubelasting gehalveerd van 55 naar 27,50 euro voor alle gezinnen, en die taks gaat in 2024 helemaal op de schop.

“Die tax shift kost de bedrijven amper 0,09% van hun winsten,” legt Steven De Vuyst, Zelzaats schepen van milieu en federaal parlementslid voor de PVDA, uit. “Het gaat dus om bedragen die zij amper voelen, maar ook dat was nog een brug te ver voor Voka en voor de multinationals ArcelorMittal, Jan De Nul en Rain Carbon. Zij gingen naar de Raad van State en wilden onze aangepaste belasting laten vernietigen, maar ze trekken nu dus aan het kortste eind. We halen hier als gemeentebestuur een stevige slag thuis voor onze inwoners en kleine zelfstandigen.”

“Het belang van deze uitspraak is niet te onderschatten,” vervolgt De Vuyst. “Deze zaak toont waar een echt links bestuur voor staat: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Het is ook niet zo dat de bedrijven nu massaal Zelzate gaan ontvluchten. Het beste bewijs: we innen deze belasting al enkele jaren en ze zijn er nog steeds. Als gemeente voeren we een heel redelijke verschuiving van de lasten door, die voor veel mensen een heel verschil maakt. Des te meer in deze tijden waarin de prijzen de pan uitswingen. Dit is gewoon een kwestie van goed links bestuur, waarmee Vooruit en PVDA het verschil maken voor de mensen.”