Foto Belga

"Boven marmer en beneden rot beton", een werknemer doet zijn beklag over het contrast tussen de blingbling die de reizigers te zien krijgen en het aftandse materiaal waar de werknemers mee moet werken. De PVDA vraagt dat de overheid de controle van de luchthaven opnieuw in handen neemt.

"Tienduizend bagagestukken achtergelaten op Brussels Airport na panne", zo kopt de krant De Morgen. Toch is het niet de eerste keer dat dit gebeurt. Buiten het seizoen valt dit regelmatig voor. Alleen kraait er dan geen haan naar. De werknemers van de luchthaven zeggen al jaren dat het luchthavenmateriaal versleten is, maar luchthavenuitbater BAC heeft daar geen oren naar.

Maanden wachten op een stoel

Als je met de mensen die op de luchthaven werken praat over de staat van het materiaal, dan neem je best je tijd. Het ene verhaal na het andere komt dan naar boven. Zo horen we op de check-in balies: "Onze computers worden niet onderhouden. Ontelbare keren hebben we dat gemeld. Dan komen er nieuwe printers, maar zijn die niet ergonomisch aangepast. Het moet altijd het goedkoopste zijn. Daardoor krijgen heel veel mensen rugklachten. Ze schrijven het op als we een klacht indienen, maar er gebeurt niets mee."

"Het is schandalig hoe weinig BAC investeert in het onderhoud van het materiaal en de infrastructuur", zo gaat een collega verder. "Onlangs waren er minstens acht stoelen kapot. Men komt ons dan vertellen dat het maanden zou duren om ze te vervangen. Ondertussen krijgen we rugpijn op scheve stoelen."

Zelfs gene merci

Bij de bagageafhandelaars is het al niet beter: "Door de panne zijn er mensen extra moeten komen werken om al de bagage te verwerken. In alles wat zichtbaar is voor de toeristen wordt er veel geïnvesteerd. Daar is er geld voor. Er is een groot commercieel centrum en zelfs een fitnesscentrum op de luchthaven. Allemaal goed en wel, maar voor ons die dagelijks al die tonnen versleuren zodat de passagiers op tijd kunnen vertrekken, hebben ze geen geld."

"Een periode zoals nu – met veel toeristen maar geen extra werknemers - is extra zwaar. Al de bagage staat op de grond en niet op de band. Ergonomisch is dat niet natuurlijk. Weinig respect hebben ze voor ons. We krijgen zelfs gene merci."

"Van ons verwachten ze dat we de verkeersregels nauwgezet respecteren en ze controleren ons daar ook op, maar om hun eigen materiaal deftig te controleren en in orde te brengen wordt er een oogje toegeknepen."

Hoog tijd dat de overheid de controle over de luchthaven opnieuw in handen neemt

"De reizigers worden gegijzeld", het is een slagzin die we ditmaal niet horen. Nochtans waarschuwden vakbonden al jaren voor de slechte staat van het materiaal. Deze malaise had dus voorkomen kunnen worden. Dan zouden de werknemers ook geen actie moeten voeren voor degelijk materiaal. Recent schreven enkele vakbondssecretarissen in gemeenschappelijk vakbondsfront p Knack.be: "Wil men minder sociale onrust op de luchthaven? Dan moet men de onderliggende mechanismen durven (her)bekijken en moet men als overheid de durf en de moed tonen om onze luchthaven terug in handen te krijgen".

Met de PVDA onderschrijven we dit standpunt volledig. BAC maakt enorme winsten, maar zorgt niet voor deftig materiaal. Hoog tijd dat de overheid weer orde op zaken stelt en het heft weer in eigen handen neemt. In plaats van enorme winsten te genereren voor Canadese en Nederlandse investeerders is het tijd om te investeren in de werknemers én de reizigers.

 


Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

We hebben jouw steun nodig