Parlement stemt over PVDA-voorstel om vaccinpatenten op te heffen

PVDA legt nu maandag 20 december een resolutie ter stemming voor in de commissie Gezondheid van het federaal parlement. In haar voorstel vraagt de linkse partij dat de regering haar steun uitspreekt aan de vraag om de patenten op het vaccin tegen Covid-19 tijdelijk op te heffen. “Het is meer dan hoog tijd om het getreuzel te stoppen. Met de stemming over onze resolutie vragen we dat de regering haar kaarten op tafel legt en woorden omzet in daden”, stelt Sofie Merckx, huisarts en PVDA-volksvertegenwoordigster.

maandag 20 december 2021

Parlement stemt over PVDA-voorstel om vaccinpatenten op te heffen

“Al vier keer hebben we ons voorstel om de patenten op te heffen voorgelegd in het parlement”, brengt Sofie Merckx in herinnering. “Alle vier de keren werd onze resolutie weggestemd”. Recent gingen er opnieuw stemmen op van verschillende boegbeelden binnen regeringspartijen voor opheffen van de patenten. “Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir (Vooruit) sprak zich uit voor het voorstel. Haar partijgenote Vicky Reynaert toonde zich afgelopen donderdag tijdens het vragenuurtje in de Kamer uitdrukkelijk als voorstander uit. Ook Groen-voorzitster Meyrem Almaci is voorstander, zoals ook Groen-Kamerlid Barbara Creemers recent in de commissie Volksgezondheid bevestigde. Tot slot wordt de oproep om de patenten tijdelijk op te schorten ook gesteund door Gwendolyn Rutten en Guy Verhofstadt (Open vld) en CD&V-voorzitter Joachim Coens”, somt Sofie Merckx op. “Het is hoog tijd dat de regeringspartijen de daad bij het woord voegen, bij de stemming over onze resolutie.”

De vaccinongelijkheid in de wereld is enorm. De rijkste landen kochten 89% van alle Covid-19-vaccins op, en behouden vandaag de controle over 71% van de toekomstige leveringen. Amper 3% van de bevolking in lage inkomenslanden is volledig gevaccineerd, terwijl het percentage boven 60% zit in zowel hoge- als middeninkomenslanden. Zolang niet iedereen gevaccineerd is wereldwijd, stijgt de kans dat er nieuwe varianten kunnen ontstaan. De razendsnelle opkomst van de omikron-variant doet de roep naar het opheffen van de patenten op de vaccins tegen Covid-19 harder klinken dan ooit.

“Tot op vandaag zeggen tegenstanders van het voorstel dat het probleem niet de patenten zijn maar de productiecapaciteit. Artsen zonder Grenzen maakten echter brandhout van dat argument. Zij publiceerden eerder deze week een lijst van meer dan 100 bedrijven in Afrika, Azië en Latijns-Amerika die de capaciteit hebben om mRNA-vaccins te produceren. Het enige ontbrekende puzzelstuk? Toegang tot de vaccinformule.”

Sofie Merckx besluit: “Ons land moet eindelijk de lange lijst vervoegen van landen die het voorstel steunen om de patenten op te heffen. België is één van de laatste landen die het been stijf houdt en het voorstel wereldwijd blokkeert. Bijna 250.000 Europese burgers steunen vandaag het Europees burgerinitiatief No Profit On Pandemic. Meer vaccins, minder varianten. Zo maken we sneller een einde aan deze pandemie.”