Parlementsleden en personaliteiten uit de hele wereld slaan alarm voor presidentsverkiezingen in Colombia

Aan de vooravond van de eerste ronde in de presidentsverkiezingen van 29 mei in Colombia publiceren politieke personaliteiten uit heel de wereld een open brief. Daarin uiten ze hun bezorgdheid over de bedreigingen tegen de linkse kandidaat Gustavo Petro en zijn running mate Francia Márquez Mina. Bij de ondertekenaars zijn ook Raoul Hedebouw en Marc Botenga.

dinsdag 24 mei 2022

Deze verkiezingen vinden plaats in een klimaat van extreme spanningen, volgend op de resultaten van het Historisch Pact (Pacto Histórico). Deze coalitie van linkse en progressieve partijen behaalde in maart een ongeziene verkiezingsoverwinning bij de wetgevende verkiezingen, in een land dat historisch altijd bestuurd werd door rechts en extreemrechts. Gustavo Petro vertegenwoordigt vandaag de linkse hoop op een politiek die de bevolking ten goede komt.

Enkele dagen voor de stembusgang willen de ondertekenaars van deze open brief – waaronder Raoul Hedebouw, federaal volksvertegenwoordiger voor de PVDA, en Marc Botenga, Europees volksvertegenwoordiger voor de PVDA – de aandacht vragen van de internationale gemeenschap, opdat alle voorwaarden voor een goed verloop van de stemming gerespecteerd zouden worden. Verschillende observatiemissies zullen op 29 mei aanwezig zijn.

OPEN BRIEF

PARLEMENTSLEDEN EN PERSONALITEITEN UIT DE HELE WERELD SLAAN ALARM VOOR DE PRESIDENTSVERKIEZINGEN VAN 29 MEI IN COLOMBIA

"Wij, verkozen vertegenwoordigers en leiders uit de hele wereld, spreken onze grote bezorgdheid uit over de toenemende dreiging van geweld, moordaanslagen en inmenging bij de Colombiaanse presidentsverkiezingen van 29 mei.

Eerder deze maand kwam een moordcomplot tegen kandidaat en zetelend senator Gustavo Petro door de paramilitaire groepering La Cordillera aan het licht. Zowel Petro als zijn running mate Francia Márquez Mina hebben in het verleden moordpogingen overleefd - Petro als presidentskandidaat in 2018 en Francia Márquez als activiste in 2019. Nu circuleren er regelmatig doodsbedreigingen op sociale media, waarbij hun leven en hun recht op politieke meningsuiting worden bedreigd, slechts enkele dagen voor de eerste ronde van de verkiezingen.

Politiek geweld blijft niet beperkt tot de kandidaten. Tot nu toe zijn dit jaar meer dan 50 sociale leiders - waaronder vakbondsleden, vertegenwoordigers van de inheemse en Afro-Colombiaanse bevolking, activisten van boerenbewegingen en milieuactivisten - vermoord in een poging om de burgerbewegingen in Colombia te intimideren en uit te schakelen. De narco-paramilitaire Autodefensas Gaitanistas de Colombia (AGC) hebben een "gewapende staking" georganiseerd die hele regio's heeft lamgelegd, tientallen mensen het leven heeft gekost en het democratische proces in gevaar brengt.

Leden van het Congres waarschuwden al over inmenging in het verkiezingsproces door de hoogste niveaus van de Colombiaanse regering, waaronder hoge militaire ambtenaren. Deze waarschuwingen klinken nog luider na de schorsing van democratisch verkozen leiders eerder deze maand. Daarmee verhoogt ook de ongerustheid over een doelgerichte juridische oorlogvoering (lawfare).

Al deze bedreigingen samen vragen om meer waakzaamheid, toezicht en transparantie bij de presidentsverkiezingen in Colombia. Al tientallen jaren eist het volk van Colombia vrede en waardigheid. Wij schrijven dit in solidariteit met hun strijd voor een vrij en vreedzaam democratisch proces.

• Elizabeth Gómez Alcorta, minister van Vrouwenzaken, Genderkwesties en Diversiteit (Argentinië)
  • Jean-Luc Mélenchon, lid van de Nationale Vergadering (Frankrijk)
  • Rafael Correa, voormalig president (Ecuador)
  • Rashida Tlaib, lid van het Congres (VS)