Patenten: PVDA eist dat Belgische regering daad bij woord voegt

Anderhalf jaar nadat de PVDA het opheffen van patenten eiste, erkennen nu ook leden van de regering de noodzaak van die maatregel, vandaag nog bij monde van minister Kitir. De oproep werd eerder al gesteund door verschillende boegbeelden bij de regeringspartijen, zoals Rutten, Verhofdstadt (Open Vld), Almaci (Groen) en Coens (CD&V). Maar op Europees niveau en bij de WTO blijft de Belgische regering, één van de vurigste verdedigers van patenten.

woensdag 8 december 2021

"Het is tijd dat de regeringspartijen de daad bij het woord voegen" zeggen Marc Botenga en Sofie Merckx, respectievelijk Europees en federaal volksvertegenwoordigers voor PVDA. De linkse partij legt daarom haar voorstel opnieuw voor in de Kamer en vraagt een dringende stemming. “Tot nu toe zorgde de lobby van Pharma.be ervoor dat België niets deed voor het opheffen van patenten. Integendeel. Maar nooit was het opheffen van vaccinpatenten dringender. Vandaag kan en moet België daar een voortrekkersrol in spelen,” benadrukt Sofie Merckx.

In arme landen is immers nauwelijks 3% gevaccineerd. Vaccintekorten faciliteren daar de viruscirculatie en worden broeihaarden voor nieuwe virusvarianten. De Omicron-variant illustreert daarom hoe dringend vaccinpatenten opgeheven moeten worden. Die patenten schermen immers de vaccintechnologie af voor andere landen en bedrijven.

De PVDA legde het voorstel een eerste keer op tafel begin mei 2020. Ook dit jaar legde de linkse partij het voorstel nog drie keer in het parlement voor. Het voorstel kon toen bij geen van de regeringspartijen op enige steun rekenen. Een opiniestuk van minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir en haar partijgenoot Kathleen Van Brempt toonde vandaag dat ondertussen verschillende regeringspartijen hun standpunt deze keer echt veranderd lijken te hebben. Daarom dient de linkse partij haar voorstel opnieuw in.

“Het is tijd dat de regering haar kaarten op tafel legt. De huidige situatie is niet langer houdbaar. Niet bij ons, en al zeker niet in de rest van de wereld. Het is misdadig om het voorstel om de patenten op te heffen, te blijven blokkeren”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Sofie Merckx.

Onder druk van de brede burgercampagne No Profit On Pandemic stemden ook de Belgische Europarlementsleden van de Vivaldi-coalitie in november bijna unaniem voor een resolutie die vraagt patenten aan te pakken. Dat was een kleine revolutie. In april 2020 stond PVDA-Europarlementslid Marc Botenga nog zowat alleen met de eis patenten op te heffen. “Hoog tijd dat zij de Europese blabla omzetten in Belgische boemboem. Meer vaccins, minder varianten. Zo maken we sneller een einde aan deze pandemie”, stelt Marc Botenga.