206 syndicalisten versterken PVDA-lijsten

Syndicalisten uit de drie vakbonden ACV, ABVV en ACLVB, zowel uit de privé als de openbare sector, zowel uit Vlaanderen, Brussel als Wallonië. Ze kiezen voor de partij van voorzitter Raoul Hedebouw omdat die hun sociale strijd en de stem van het werkvolk tot in het parlement brengt.

vrijdag 10 mei 2024

De PVDA komt met enkele opvallende namen: Annik Van den Bosch (ABVV-syndicaliste en boegbeeld van de Delhaize-strijd), Luc Van der Schoot (ACV-hoofddelegee bij Janssen Pharmaceutica), Raf Van Gestel (chemiearbeider en ABVV-hoofddelegee bij Air Liquide), Tony Fonteyne (nationaal secretaris ACOD Spoor), Akie Mahdaoui (jonge ACV-syndicaliste en busbestuurster), Rosa Paz Vidal (huishoudhulp en ACV-delegee), Khalid Labriq (ABVV-metallo bij Barco), en vele anderen.

Annik Van den Bosch, voortrekster van de strijd bij Delhaize, legt uit waarom ze kandidaat is voor de PVDA: “Veel mensen zijn teleurgesteld in de politiek. Ik begrijp dat. Traditionele politici hebben geen voeling meer met het leven van gewone werkneemsters en werknemers. Bij de PVDA is dat anders: de verkozenen en militanten komen van de basis en blijven met hun voetjes op de grond. De PVDA straalt dynamisme en kracht uit waar ik zelf energie uit haal.”

Luc Van der Schoot: “Als syndicalist voel ik dat de PVDA een echte locomotief op links geworden is. De partij zet de vakbondseisen op de politieke agenda. Zoals het opheffen van de loonblokkering en het verlagen van de pensioenleeftijd. Raoul, Peter, Maria, Gaby, Lise en co zijn onze megafoons in het parlement. Ze brengen de strijd van de werkvloer naar de politieke arena, met veel passie en inzet. Daarom steun ik de partij.”

Raf Van Gestel: “In elke strijd, op elk piket, wie zien we altijd terug? De PVDA. Het is de enige partij die altijd de werkende klasse verdedigt en het consequent opneemt voor de gewone mensen die te veel belasting betalen, terwijl ons land voor de 1% rijksten een belastingparadijs is. Daar moet iets aan veranderen. We gaan ervoor met de miljonairstaks van de PVDA.”

Tony Fonteyne: “Sterke openbare diensten, een beter, betaalbaar en stipt openbaar vervoer, dat zijn echte strijdpunten voor ons, zowel syndicaal als politiek. De PVDA kan daarop wegen, zoals de miljonairstaks. Vandaag volgt iedereen de PVDA om een miljonairstaks in te voeren. Maar wat na de verkiezingen? We hebben de PVDA nodig om die punten te blijven verdedigen na 9 juni.”

Akie Mahdaoui: “Onze vier ministers van Mobiliteit staan samen in de file terwijl gewone mensen aan beide kanten van de taalgrens wachten op een trein of bus die misschien nooit komt. Minder ministers, meer eenheid. Dat vind ik een belangrijk punt van de PVDA, de enige nationale partij.”

Rosa Paz Vidal: “Langer werken is voor de meeste mensen niet te doen. Vorige verkiezingen beloofden sommige partijen om de 67 jaar terug naar 65 te brengen. Maar eenmaal in de regering waren ze het weer vergeten. De PVDA blijft strijd voeren voor onze pensioenen. Daar kan je op rekenen.”

Khalid Labriq: “Alle regeringspartijen waren het erover eens om ons betogingsrecht te beperken. Onvoorstelbaar. Dankzij protest van de vakbonden en de PVDA is de wet er niet doorgekomen. Ik kies voor een partij die de vakbonden steunt en samen met ons op straat komt.”

“Het is een bewuste keuze om zoveel syndicalisten op onze lijsten te zetten. Ze staan met beide voeten in de realiteit, kennen de moeilijkheden van de mensen en zijn de motor van de vakbondsbeweging”, aldus PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “Zoveel engagement is een rijkdom voor de samenleving. Wij zijn blij hen te verwelkomen op onze lijsten.”

Raoul Hedebouw: “Straffe syndicalisten zoals Gaby Colebunders en Maria Vindevoghel brachten de voorbije jaren vuur in het parlement. We willen die kracht nog opdrijven. Het is onze ambitie om nog meer syndicalisten te doen verkiezen. Meerdere van onze syndicale kandidaten hebben een verkiesbare plaats. Zoals Rudi Kennes, die de Europese lijst trekt. In Brussel maakt Delhaizienne Annik Van den Bosch veel kans op een zetel in de Kamer. Chemiearbeider Raf Van Gestel kan vanuit Antwerpen verkozen worden in het Vlaams parlement.”