Bureau van de Kamer bespreekt deze middag PVDA-voorstel om vertrekpremies voor politici af te schaffen

dinsdag 30 april 2024

Sofie Merckx intervient Ć  la Chambre.

Vandaag, dinsdag 30 april, buigt het Bureau van de Kamer zich opnieuw over het voorstel van de PVDA om de uittredingsvergoedingen af te schaffen. “Onze onthullingen over de bedragen van de vertrekpremies zorgen duidelijk voor paniek in politieke kringen”, reageert Jos D’Haese. “Patrick Dewael en Servais Verherstraeten geven nu aan dat ze maar de helft van hun vertrekpremies zullen houden. Maar dit is nog steeds meer dan € 200.000. Voor onze partij is het duidelijk: dit privilege moet volledig worden afgeschaft.”

Tijdens de plenaire vergadering van 25 april zei premier Alexander De Croo, in zijn antwoord op een vraag van PVDA-fractieleider Sofie Merckx, dat ook hij geen fan is van de hoge vertrekpremies. “De premier spoorde het parlement aan dit systeem te veranderen, zegt Sofie Merckx. Met ons voorstel reiken we nu de andere partijen de hand om dit effectief te doen."

"Van de groenen tot de liberalen, ook het Vlaams Belang: tot nu toe steunde geen enkele partij ons voorstel. Maar het Bureau van de Kamer kan zich er vandaag nog positief over uitspreken. De vorige vergadering van het Bureau ging niet door omdat er te weinig leden aanwezig waren. Dit is de allerlaatste kans voor het einde van de legislatuur. We zullen zien of alle verklaringen eigenlijk nog maar eens gebakken lucht waren.” aldus Sofie Merckx.

De PVDA wil dat de uittredingsvergoedingen afgeschaft worden en dat parlementsleden een gewoon werknemersstatuut krijgen zoals alle werkende mensen in België. De PVDA-volksvertegenwoordigers kondigden reeds aan dat zij hun vergoeding niet zullen opnemen.