We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

De Grote Bevraging: 104.098 Belgen gaven hun mening. Koopkracht en eerlijke belastingen zijn topprioriteiten

Vijf maanden lang peilde de PVDA naar de mening van de bevolking met haar “Grote Bevraging”. Over het hele land vulden 104.098 mensen de bevraging volledig in. “Dat een politieke partij zoveel mensen bevraagt, is een ongeziene democratische krachttoer”, reageert PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat twee thema’s de mensen het meest beroeren: koopkracht en eerlijke belastingen.

donderdag 29 februari 2024

Na een open vraag – “Wat zou jij eerst veranderen als je het voor het zeggen hebt?” – kregen de mensen een aantal voorstellen van PVDA voorgelegd en werd hen gevraagd zes nationale thema’s te rangschikken volgens prioriteit. In de top drie springen de thema’s koopkracht en eerlijke belastingen eruit als absolute topprioriteiten (zie figuur 1).

Het toont aan dat veel mensen wakker liggen van hun portemonnee en dat ze zich vragen stellen bij hoe de lasten in onze samenleving zijn verdeeld. 

“De regering heeft te weinig gedaan om de koopkracht te beschermen. De mensen voelen de prijsstijgingen aan de kassa”, aldus Raoul Hedebouw. “Van eerlijke belastingen is al helemaal niets in huis gekomen. De meerderheid van de bevolking betaalt veel belastingen, terwijl wie veel geld heeft, de dans kan ontspringen.”

“We gaan nu met al die resultaten aan de slag om ons programma verder te verfijnen”, zegt Raoul Hedebouw. "Op zondag 10 maart kloppen we ons verkiezingsprogramma af op ons nationaal verkiezingscongres in Brussel. Daarna trekken we twee maanden lang het land rond met onze 'PVDA On Tour' om op meer dan 150 plaatsen onze speerpunten voor te stellen."

Binnen het thema koopkracht is het blokkeren van de prijzen van basisvoeding en energie duidelijk het meest populair (zie figuur 2).

De drie voorstellen rond eerlijke belastingen die in de bevraging werden voorgelegd, scoren alle drie hoog (zie figuur 3). Meer dan bij de andere thema’s, werd hier ook de optie “Andere” vaak gebruikt om aan te geven dat men alle drie de opties wilde kiezen. Dat bevestigt dat velen het thema belangrijk vinden, en ook de voorgestelde oplossingen genegen zijn.