Dienstencheques: ministers van Werk moeten antwoorden op de woede van de huishoudhulpen

Vandaag voeren huishoudhulpen in heel België actie om weer eindejaars- en vakbondspremies te ontvangen. Daarnaast willen ze ook respect voor hun gezondheid en de hervatting van sectorale onderhandelingen.

vrijdag 23 februari 2024

“Deze situatie duurt al maanden en de ministers van Werk hebben nog altijd niets concreets gedaan om de situatie te deblokkeren en de arbeidsomstandigheden van 160.000 huishoudhulpen te verbeteren. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen en bedrijven straffen die de wetgeving of het sociaal overleg niet respecteren”, zegt Gaby Colebunders, arbeider-volksvertegenwoordiger voor de PVDA.

Federgon (de federatie van grote commerciële werkgevers van dienstencheques zoals Trixxo, Poetsbureau, Daoust, Group Daenens, enz.) valt nu al maanden de huishoudhulpen aan die met dienstencheques werken. Federgon weigerde de rapporten van de arbeidsinspectie te erkennen die overtredingen van de codex over het welzijn op het werk aantonen. Ze weigerde om te onderhandelen over verbeteringen van de arbeidsomstandigheden voor de hele bedrijfstak zoals in alle andere sectoren in België. En nu wil ze ook nog de eindejaars- en vakbondspremies afschaffen, zonder zelfs maar de vakbonden te raadplegen.

Een boze huishoudhulp: “Nu we die extra's echt wel kunnen gebruiken, pakken ze onze bonussen af, terwijl de aandeelhouders van mijn bedrijf miljoenen euro's in hun zak hebben gestoken.”

Deze aanvallen op het personeel zijn onaanvaardbaar. Vooral omdat deze sector voor 70% door de overheid wordt gesubsidieerd, met bijna 2 miljard euro per jaar van ons belastinggeld. Vervolgens worden miljoenenwinsten uitgekeerd aan de aandeelhouders van de grote dienstenchequebedrijven. Het is onaanvaardbaar dat grote commerciële bedrijven de sector mogen beheersen ten koste van de gezondheid en de arbeidsomstandigheden van de huishoudhulpen.

De PVDA zal de huishoudhulpen blijven steunen in het parlement. We zullen de bevoegde ministers blijven interpelleren en samen met de huishoudhulpen op straat komen.