Federaal begrotingsakkoord: “Flexi-jobs om rond te komen, grootbanken en superrijken ontspringen de dans”

“Een op de zes gezinnen moet elke maand in het rood. Als het van deze regering afhangt, moeten zij er maar een tweede of derde job bij nemen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.”

maandag 9 oktober 2023

Raoul Hedebouw, voorzitter PVDA.

PVDA

“Een op de zes gezinnen moet elke maand in het rood. Als het van deze regering afhangt, moeten zij er maar een tweede of derde job bij nemen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen”. PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw reageert misnoegd nu de regering geen maatregelen neemt om de koopkracht te verhogen, maar wel beslist om de flexijobs aanzienlijk uit te breiden. De bankentaks die uit de bus kwam, vindt Hedebouw niet meer dan symbolisch. “Nog maar eens een gemiste kans om de grootste vermogens in ons land een eerlijke bijdrage te vragen”.

Flexi-jobs, flexi-jobs, flexi-jobs om rond te komen

Het valt de PVDA-voorzitter op hoe de regering vandaag met geen woord repte over de levensduurte. “In de Wetstraat ligt de koopkrachtcrisis blijkbaar al achter de rug. Is het de regering ontgaan dat je vandaag nog altijd 13,5% meer betaalt voor je boodschappen dan een jaar geleden? Dat de prijzen aan de pomp opnieuw door het dak gaan en de energiefacturen voor veel mensen onbetaalbaar blijven?”, vraagt Raoul Hedebouw, die gehoopt had op maatregelen om de gezinnen en zelfstandigen in ons land financiële ademruimte te geven.

“Het bilan van deze Vivaldi-regering, is dat de reële lonen van de Belgen er de laatste drie jaar met meer dan vijf procent op zijn achteruit gegaan. We hebben nood aan maatregelen om de facturen te verlichten en de lonen te verhogen. Geen uitbreiding van slecht betaalde flexi-jobs”.

Hedebouw is niet te spreken over de ongeziene uitbreiding van de flexi-jobs. “Wat ooit begon als een uitzondering, en ondanks de belofte van meerdere regeringspartijen om het af te schaffen, wordt de flexi-jobs uitgebreid naar twaalf nieuwe sectoren. De mensen mogen zich met andere woorden kapot werken in flexibele jobs om rond te komen”. Daarenboven gelooft Hedebouw niet dat flexijobs een oplossing zouden zijn voor de crisis in de kinderopvang of het onderwijs. “Daar zijn volwaardige jobs voor nodig”.

Vierde begroting op rij zonder eerlijke taxshift en vermogensbelasting

Het begrotingsakkoord laat volgens Hedebouw na om een eerlijke bijdrage te vragen van de grootste vermogens. “Aan ballonnetjes om de allerrijksten en de grootbanken te doen bijdragen de laatste dagen geen gebrek. Maar als puntje bij paaltje komt, ontspringen de breedste schouders de dans. Nog maar eens. De bankentaks die met veel bombarie werd aangekondigd, zou uiteindelijk amper 150 miljoen euro opleveren. Pure symboliek, als je weet dat de Belgische grootbanken de eerste zes maanden van dit jaar alleen al zo maar even 4,4 miljard euro winst boekten”.

Voor de vierde keer op rij sluit de Vivaldi-regering hiermee een begroting af waarin ze nalaat om de belastingen in ons land rechtvaardiger te maken.