We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

NMBS: realiteit doorprikt de illusies die Vivaldi ons wil verkopen

“De Vivaldi-regering beloofde al van bij haar aantreden een toegankelijkere en modernere NMBS”, zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “Maar de illusie die minister van Mobiliteit Gilkinet ons voorhoudt, stuit op de woede van zowel reizigers als personeel.”

dinsdag 7 november 2023

“De reizigers zijn boos omdat ze elke dag geconfronteerd worden met vertragingen en andere problemen. Het spoorwegpersoneel heeft dan weer besloten om twee keer 48 uur te staken om uiting te geven aan hun frustratie. We steunen hun strijd voor echte investeringen om veel meer treinen te voorzien die stipt, comfortabel en toegankelijk zijn, en voor goede arbeidsomstandigheden.”

Het personeel en de reizigers geloven niet langer in de mooie praatjes van de regering en haar (groene) minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. De plannen van de minister en de directie van de NMBS en Infrabel vergroten de woede.

Federaal PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel: “De minister beweert dat hij meer menselijke en levendige stations wil, maar hij staat volledig achter de nieuwe plannen van de NMBS, die 250 personeelsleden wegsturen uit de stations, wat zal leiden tot spookstations. Met uitzondering van de grote stations zullen de openingstijden van de loketten beperkt worden. Vast personeel zal er nog zijn in slechts een twintigtal stations over het hele land. Ten slotte zal het personeel dat mensen met een beperkte mobiliteit (PBM) helpt, worden geconcentreerd in een twintigtal stations. Dit betekent dat spoormedewerkers tot 50 kilometer moeten rijden om iemand in een rolstoel te helpen.”

“De minister steunt deze ‘ryanairisering’”, aldus de linkse volksvertegenwoordigster. “Het spoorwegpersoneel, dat bezorgd is over de kwaliteit van de dienstverlening en geconfronteerd wordt met de onverzettelijkheid van de directie en de minister, heeft besloten om actie te ondernemen.”

“De Vivaldi-regering begon met de sluiting van 44 loketten”, gaat Maria Vindevoghel verder. “Ze eindigt met het overplaatsen van 250 spoorwegmedewerkers die in contact staan met de reizigers op het station. Meer menselijke en toegankelijke stations, zoals de minister zegt? De stations veranderen juist in spookstations die steeds minder toegankelijk zijn.”

Tegenover de beloofde toezeggingen en investeringen staat Vindevoghel meer dan sceptisch. “Er worden 2.000 extra aanwervingen per jaar beloofd. Dat is op geen enkele manier een compensatie van de gestage daling van het aantal personeelsleden in de afgelopen 20 jaar. Bovendien vergeten de minister en de directie te vermelden dat veel medewerkers de spoorwegen de rug toekeren vanwege de slechte werkomstandigheden. Nieuwe aanwervingen compenseren het aantal vertrekkende medewerkers amper. Dat is overigens de doelstelling van de ondernemingsplannen van de NMBS en Infrabel, die voorzien in een vermindering van het aantal werknemers met 2000 voltijdse equivalenten tegen 2032.”

Erger nog, de NMBS is momenteel niet in staat om de geplande diensten uit te voeren door een gebrek aan middelen en personeel: een op de dertig treinen wordt afgeschaft. “Het is alsof er één dag per maand helemaal geen treinen rijden”, zegt Maria Vindevoghel. “In december besliste de NMBS om 41 treinen per dag te schrappen, waaronder P-treinen – piekuurtreinen die veel gebruikt worden door pendelaars – ... wegens personeelstekort. De reizigers extra treinen beloven is een leugen.”

Met zo’n beleid verandert er niets aan onze mobiliteit, en worden reizigers niet aangemoedigd het openbaar vervoer te nemen. Om dat te bereiken is een ambitieus investeringsplan nodig. Raoul Hedebouw: “Daarom heeft de PVDA een investeringsplan voor de komende 10 jaar voorgesteld: Doe de Switch. Geen loze beloften zoals de Vivaldi-regering, maar een concreet plan gebaseerd op de beste Europese ervaringen met openbaar vervoer.”