We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

PVDA roept op om alle betrokken ministers te horen over import, export en doorvoer van militair materieel naar Israël

De PVDA roept op tot een dringende vergadering van alle betrokken federale en regionale ministers - Mobiliteit, Financiën, Economie en Buitenlandse Zaken - om volledige opheldering te verschaffen over de import, export en doorvoer van militair materieel naar Israël.

dinsdag 15 juli 2025

“We stellen de overheid nu al twintig maanden vragen, en elke keer krijgen we te horen dat het bestaande kader volstaat, dat er geen nieuwe maatregelen nodig zijn. Maar de feiten zijn duidelijk: men blijft wapens doorvoeren, en overal zijn er leemtes in de regelgeving. Men moet eindelijk eens erkennen dat ze ondoeltreffend is. We hebben nieuwe, bindende maatregelen nodig, een echt embargo”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens.

“Ondertussen zijn we getuige van een ware pingpong tussen de regeringen: De federale ministers leggen de bal in het kamp van de gewesten en vice versa, waarbij elk kamp weigert de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Juist om deze inertie te overwinnen is het essentieel om een hoorzitting met alle betrokken ministers te organiseren, zodat iedereen eindelijk zijn verantwoordelijkheid zou opnemen”, aldus Peter Mertens.

De onthullingen stapelden zich de laatste maanden op en bewijzen dat België - ondanks de oproepen voor een embargo en ondanks allerlei politieke verklaringen - een sleutelrol blijft spelen in de doorvoer, import en export van militair materiaal naar Israël.

  • In december 2023 onthulde De Morgen dat de haven van Antwerpen een belangrijke draaischijf is voor Duits militair materieel bestemd voor Israël. Duitsland is goed voor 30% van de Israëlische wapenaankopen.
  • In februari 2024 onthulde de VRT dat het Belgische leger zelf nog altijd grote hoeveelheden munitie koopt van IMI Systems, een dochteronderneming van de Israëlische reus Elbit Systems.
  • Tussen oktober 2023 en eind juni 2024 leverde Vlaanderen 17 uitvoervergunningen voor militair materieel naar Israël af, ondanks de internationale context en herhaalde waarschuwingen van het maatschappelijk middenveld.
  • In juni 2025 onthulde Le Soir dat FedEx twee keer militair materiaal van Lockheed Martin naar Israël vervoerde via de luchthaven van Luik, in strijd met het Waalse embargo. Het parket van Luik heeft een gerechtelijk onderzoek geopend.
  • In een recent rapport toonde Vredesactie aan dat Belgische bedrijven motoronderdelen produceren voor Israëlische gevechtsvliegtuigen, waaronder de F-35.
  • Tot slot heeft Challenge Airlines, dat vanuit Luik opereert, vluchten naar Israël uitgevoerd die "gevaarlijke goederen" bevatten waarvoor een uitvoervergunning nodig is. Het bedrijf wist de controles te omzeilen door gebruik te maken van een maas in de Belgische exportregels.

Deze feiten tonen duidelijk aan dat België volledig betrokken is bij de militaire bevoorrading van Israël. Dit zijn geen op zichzelf staande gevallen. Het is een systeem dat door de autoriteiten wordt getolereerd, in flagrante tegenspraak met onze internationale verplichtingen en de resoluties van de Verenigde Naties.

“We vragen de strikte naleving van het internationaal recht. Dit is geen ideologische kwestie, maar een juridische eis. België kan niet medeplichtig blijven. Het moet duidelijk stelling nemen: geen wapens, rechtstreeks of onrechtstreeks, aan een staat die betrokken is bij ernstige schendingen van het internationaal recht”, besluit Peter Mertens.