PVDA trekt naar kiezer met slogan ‘Altijd aan jouw kant’

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw stelde vandaag de slogan voor waarmee de linkse partij in juni naar de kiezer trekt.

vrijdag 5 januari 2024

Hij deed dat niet op een typische persconferentie maar in de huiskamer van Ruth en Stefan, een doorsnee gezin in het Gentse. Daarmee zet hij de boodschap van de partij kracht bij: “Altijd aan jouw kant. Omdat het belangrijk is dat er een partij is die de kant van het volk kiest, de kant van de mensen, de kant van de werkende klasse. Niet de kant van politici die in hun bubbel leven en die enkel bezig zijn met hun eigen problemen.”

De partij lanceert vandaag ook een campagnevideo met die baseline.

“Wij komen op voor de gewone mensen. Wij kiezen kant. Met de slogan ‘Altijd aan jouw kant’, maken we dat duidelijk”, legt Raoul Hedebouw uit. “Neem nu eerlijke fiscaliteit: waarom moeten wij zo veel betalen terwijl de andere kant veel minder betaalt? Of kijk naar het systeem van de graaipensioenen van politici. Die zetten hun eigen systeem op terwijl zoveel mensen het moeilijk hebben.”

“Overal waar we komen – ook hier aan de keukentafel van Ruth en Stefan – zeggen mensen ons: jullie staan altijd aan onze kant. We voelen dat we de wind in zeilen hebben. In de peilingen, in het aantal leden, op sociale media ... Steeds meer mensen zeggen: ‘Ik stem PVDA. Jullie zetten punten op de agenda’.”

“Bijvoorbeeld het ‘Wittewoedefonds’. Wij hebben vanuit de oppositie, samen met de sociale beweging, een miljard extra binnengehaald voor de zorg. Of de afschaffing van de graaipensioenen van politici. Er was maanden discussie over, maar door onze druk werd het systeem afgeschaft. Wij halen overwinningen binnen. 6% btw op energie. Iedereen zei: ‘Dat is onrealistisch’. Wij zetten door en het werd realiteit”, stelt de voorzitter van de linkse partij.

De PVDA zit in de lift. In peilingen scoort de partij in Vlaanderen steevast tussen de 8 en 10%. In grote steden als Antwerpen, Gent en Hasselt zelfs tegen de 15%. Ook de populariteit van partijkopstukken Raoul Hedebouw, Jos D’Haese, Peter Mertens en Sofie Merckx neemt toe. Vriend en vijand erkennen dat de partij vanuit de oppositie punten op de agenda zet.

“Ons verhaal slaat aan. Wij krijgen veel steun van de mensen. Wij zijn een verbindende partij, wij zijn geen partij van ‘verdeel en heers’. Het ongenoegen van de mensen in Vlaanderen gaat niet langer alleen naar extreemrechts. Er is nu ook een linkse sociale golf. Dat is een goeie zaak. Wij schuiven de solidariteit naar voren. Wij brengen een warm verhaal, het verhaal van werkende klasse”, stelt Hedebouw.

“Een stem voor de PVDA is een stem voor een partij die altijd aan jouw kant staat. Een sterke PVDA dwingt de andere partijen om te luisteren. Zo zetten we de prioriteiten van de mensen hoog op de politieke agenda”, besluit Raoul Hedebouw.