Sneltram A12 Willebroek-Brussel komt er niet. PVDA kritisch over Vlaamse mobiliteitsinvesteringen: “Gebroken beloftes en gebrek aan visie”
De PVDA reageert kritisch op de mobiliteitsinvesteringen waarover de Vlaamse regering maandagavond een akkoord bereikte. “Met dit plan breekt de Vlaamse regering verschillende beloftes en schrapt ze belangrijke projecten die moeten zorgen voor een betere en groenere mobiliteit in Vlaanderen,” reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Line De Witte.
“Neem bijvoorbeeld de sneltram langs de A12 tussen Brussel en Willebroek: een project dat écht het verschil zou maken op vlak van beter openbaar vervoer en minder fileleed in de regio. Dat project loopt al twaalf jaar, er werd al voor tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd én er zijn zelfs mensen onteigend ter voorbereiding ervan,” zegt Line De Witte. “En dit is slechts één voorbeeld van gebroken beloftes en een schrijnend gebrek aan visie.”
Volgens de PVDA is de sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel een cruciaal project om het verkeersinfarct op de A12 en de Brusselse Ring aan te pakken.
“Met de sneltram zou je in veertig minuten van Willebroek in Brussel geraken – dubbel zo snel als nu het geval is. Al twaalf jaar lang wordt aan iedereen in de regio beloofd dat dit project het fileleed zal verlichten. Die belofte werd bovendien herhaald in het regeerakkoord, maar wordt nu schaamteloos gebroken,” zegt Line De Witte.
Ze wijst ook op het stevige kostenplaatje van deze beslissing. “Er zijn al tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan studies en onteigeningen. Allemaal weggesmeten geld.”
De PVDA vraagt zich luidop af hoeveel kosten er ook al gemaakt zijn bij de andere geschrapte projecten. “De sneltram is lang niet het enige beloofde project waarvoor al miljoenen werden gespendeerd. Wij eisen duidelijkheid over al die gemaakte kosten en keuzes.”
Ook in Antwerpen worden beloftes gebroken met dit investeringsplan, stelt de PVDA. Van de aangekondigde nieuwe tramlijnen in het Antwerpse bestuursakkoord is in het huidige plan geen spoor meer te bekennen.
“Terwijl er wél geld gevonden wordt voor de fietsbrug over de Schelde,” zegt Amina Vandenheuvel, Vlaams volksvertegenwoordiger voor de PVDA. “Een prestigeproject waar zelfs de Fietsersbond zich tegen kant. Voor deze Vlaamse Regering lijkt dat belangrijker dan een uitbreiding van het Antwerpse openbaar vervoer.”
Volgens de PVDA ontbreekt het de Vlaamse regering aan een échte visie op mobiliteit. “Minister De Ridder beweert dat er gekozen is voor projecten met een economische of maatschappelijke hefboom. Maar kom ons niet wijsmaken dat het verlichten van het fileleed op de A12 en de Brusselse Ring met de sneltram Willebroek-Brussel of de nieuwe tramverbindingen in Antwerpen minder ‘hefboomfunctie’ hebben dan het prestigeproject dat de fietsbrug in Antwerpen is”, zeggen Line De Witte en Amina Vandenheuvel.
“Uit de kosten-batenanalyse van de sneltram blijkt dat de baten minstens dubbel zo groot zijn als de kosten. Dit project biedt een enorme economische én maatschappelijke hefboom,” besluit Line De Witte.