We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

“Uitbesteding persconcessie op maat geschreven van sociale uitbuiting”

De federale regering heeft fouten gemaakt in de nieuwe aanbesteding van de persconcessie, zegt PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel. De aanbesteding moet dan ook geschrapt worden.

woensdag 29 november 2023

“Als de prijs zo doorweegt in de beoordeling, is dat op maat geschreven van bedrijven die aan sociale uitbuiting doen met schijnzelfstandigen”, zegt Maria Vindevoghel. “De regering heeft de mond vol van kwaliteit, duurzaamheid en sociaal verantwoord ondernemen, maar doet het tegenovergestelde.”

Het kernkabinet zit vandaag samen om te bekijken hoe de aanbesteding tot stand is gekomen. Voor de PVDA zijn er op basis van gelekte informatie ernstige vragen te stellen bij de toekenning.

Maria Vindevoghel: “Er is geen rekening gehouden met duurzaamheid. PPP heeft 24 mensen vast in dienst en zij moeten alle kranten in het land verdelen? Ze rekenen op schijnzelfstandigen die over een eigen wagen en gsm moeten beschikken. Die doen tot vijf uur nachtwerk voor 500 tot 1.000 euro per maand. Minister Petra De Sutter (Groen) wou met haar postwet de uitbuiting aanpakken, maar gaat ze nu subsidiëren.”

Ook milieu- en klimaatnormen zijn volgens PVDA niet meegenomen. “Bpost moet elektrische wagens aanschaffen en met ecozones werken, PPP en Proximy trekken zich daar niets van aan”, aldus Vindevoghel.

De volksvertegenwoordigster van de linkse partij stelt zich ook vragen bij de manier waarop de kwaliteit en tijdige levering beoordeeld werden. Heel wat uitgevers zeggen nu dat ze niet met PPP en Proximy willen samenwerken.

“Ik krijg zelf mijn papieren krant vaak te laat of zelfs helemaal niet. Het is zo erg dat we twijfelen of we ons abonnement nog gaan behouden,” getuigt Maria Vindevoghel. “Toen bpost onze krant nog buste, hadden we zelden problemen. Het personeelsverloop bij PPP is bijzonder hoog, dagelijks worden krantenrondes geschrapt. Er zijn ontzettend veel klachten over de dienstverlening van PPP. Hoe kunnen ze dan een kwaliteitsscore krijgen die dicht bij die van bpost ligt?”