“We hebben een sociaal alternatief nodig: een miljonairstaks, hogere lonen en het pensioen weer op 65 jaar”, zegt Raoul Hedebouw

In zijn 1 meitoespraak wees PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw op het belang van de verkiezingen van 9 juni. “Eerlijke belastingen en koopkracht zijn de prioriteiten.”

woensdag 1 mei 2024

“Het is dan ook ongelooflijk dat Vooruit-voorzitster Melissa Depraetere zegt dat ze liever bestuurt met N-VA dan met de PVDA. Wie straks op Vooruit stemt, krijgt de N-VA er dus gratis bij. Wij blijven haar de hand reiken voor een sociaal alternatief tegen dat huwelijk N-VA-Vooruit: voor een echte miljonairstaks, voor hogere lonen en voor een terugkeer naar de pensioenleeftijd op 65 jaar. Daarom moeten wij na 9 juni zo sterk mogelijk staan als locomotief op links”, zegt Raoul Hedebouw.

Een meerderheid vormen met de N-VA, die aankondigt dat ze 4 miljard wil besparen in de gezondheidszorg en de sociale zekerheid, dat kan niks goeds betekenen voor de mensen, vindt de PVDA.

“We kunnen samen een links alternatief opbouwen. Maar daarvoor is de PVDA nodig”, aldus de PVDA-voorzitter. “We bewijzen vandaag al in Zelzate en Borgerhout, waar we samen besturen met Vooruit, dat we goed kunnen samenwerken en dat het anders kan.”

De PVDA weegt steeds meer op het politieke debat, weet Raoul Hedebouw. “Tien jaar lang stonden we helemaal alleen met onze oproep om een miljonairstaks in te voeren en het geld te gaan halen waar het zit. Onder onze druk moeten steeds meer partijen die eis overnemen. Uiteraard zijn dat momenteel niet meer dan ronkende verklaringen tijdens de campagne. Het bilan van vijf jaar Vivaldi-regering is catastrofaal op dat vlak. Eerlijk fiscaliteit is cruciaal als we willen investeren in sociale noden, in openbaar vervoer, in betaalbaar wonen, in onderwijs. Daarom moet de PVDA nog sterker worden.”

“De PVDA is dé strategische linkse stem op 9 juni. Een stem vóór linkse samenwerking en voor een links blok dat een breekpunt maakt van eerlijke belastingen en koopkracht. We moeten zo sterk mogelijk staan, zodat onze stem nog luider klinkt en de anderen ons niet kunnen negeren. Dat is dé inzet voor 9 juni”, besluit Raoul Hedebouw.