Peter Mertens: “Dat het virus een ‘gelijkmaker’ is, is de grootste leugen van het voorbije jaar”

De PVDA brengt haar nieuwjaarsboodschap met een stroom van beelden van het voorbije jaar. Voorzitter Peter Mertens doorprikt de mythe dat "corona een democratisch virus is dat iedereen gelijk treft". Voor Mertens is dat de grootste leugen van 2020.

zondag 17 januari 2021

“Covid-19 heeft alle tegenstellingen net groter gemaakt”, zegt Mertens. Met koeriers van bol.com die voor een hongerloon moeten rondrijden aan de ene kant, overwinsten voor de holding Ahold Delhaize aan de andere kant. “Dit virus is een klassenvirus", aldus PVDA-voorzitter.

De linkse partij wil dat de banken binnenkort opnieuw uitstel van betaling geven aan kleine zelfstandigen, “zonder extra voorwaarden”. "Foorkramers gaan over kop, kapperszaken zijn dicht, de cultuursector zit er compleet door en bij de helft van cafés en restaurants dreigt het faillissement. En wat doen de banken? Zij zetten de kleine zelfstandigen nog verder onder druk. Daarom eisen wij dat de banken uitstel van betalingen geven, zonder extra voorwaarden", zegt Mertens.

De grote vraag voor 2021 zal zijn wie de rekening van de coronacrisis zal moeten betalen. Volgens de PVDA-voorzitter “laat de regering laat de superrijken buiten schot, dankzij het zoveelste fiscale achterpoortje dat de aandelen op naam buiten beschouwing laat. Maar de spaarder met een levensverzekering, die moet wél effectentaks betalen. Dat is de wereld op zijn kop.” Mertens pleit voor “een échte vermogensbelasting” die enkel de grootste vermogens viseert.

De PVDA-voorzitter vraagt aandacht voor de moeilijke situatie van de jongeren in deze coronacrisis. Hij stelt voor gratis breedbandinternet aan te bieden aan iedereen. "Want zonder goed werkende laptop hou je dat afstandsonderwijs niet vol. Zonder degelijk internet ook niet. Niets zo ellendig als slechte Wifi. Wifi voor iedereen. Dat is haalbaar en betaalbaar. En het zou veel jongeren vooruit helpen".

Tot slot gaat de linkse partij nog even in op de actualiteit van de voorbije dagen. “Door juridisch prutswerk van de Vlaamse regering wordt de terugdraaiende elektriciteitsteller afgeschaft. Pure woordbreuk, en de mensen zijn terecht kwaad. Men belooft nu een compensatie. Wel, wij moeten zien dat de rekening van dit debacle niet opnieuw naar de gewone man en vrouw wordt gestuurd. Want ondertussen blijft een multimiljonair als Fernand Huts elk jaar 12 miljoen euro subsidie cadeau krijgen voor zijn grote zonnepaneel-parken. Deze keer moet de rekening dáár naartoe gaan.”, zegt Mertens.

De volledige toespraak vindt u hier.