Peter Mertens (PVDA) na Overlegcomité: “Vivaldi gaat plat op de buik voor Engie-woekerwinstmachine”

“Gezinnen, zelfstandigen en kleine bedrijven betalen de rekening. Letterlijk. Voor hen is er geen enkele concrete nieuwe maatregel om de energiefactuur betaalbaar te maken. Dat is onverantwoord”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens op de beslissingen van het Overlegcomité.

woensdag 31 augustus 2022

“Engie-Electrabel mag op haar twee oren slapen: de woekerwinst-machine mag verder overuren blijven draaien. De regering is deze zomer bij het afsluiten van de Engie-deal duidelijk plat op de buik gegaan, met de belofte om daar geen cent te gaan halen. Dit wordt pijnlijker met de dag”, stelt Peter Mertens.

Alle gemaakte beloftes ten spijt, de federale regering zal niet raken aan de woekerwinsten van Engie-Electrabel. Dat is het belangrijkste nieuws dat vanavond op de persconferentie van premier De Croo te rapen viel. In de “strijd tegen overwinsten” die De Croo vanavond aankondigde, gaat de kernenergiesector immers vrijuit.

“Het is larie en apekool dat de federale marges om op de nucleaire overwinsten in te grijpen, bereikt zouden zijn. De regering kan wel degelijk actie ondernemen. Wij leggen ons voorstel van een overwinsttaks naar Italiaans model opnieuw op tafel. Dat is de enige manier om het geld te gaan halen, daar waar het nu al maanden als manna uit de hemel valt. De regering kan toch niet blijven toekijken hoe Engie astronomische bedragen binnenhaalt op de kap van de werkende mensen?”, stelt Peter Mertens.

“Dat de regering de bestaande energiemaatregelen, zoals de btw-verlaging op gas en elektriciteit verlengt, dat is nu wel het absolute minimum. Wat vandaag verwacht werd, waren concrete, nieuwe maatregelen om de energiefactuur drastisch te verlagen. Maar na acht maanden aankondigingspolitiek van de Vivaldi-partijen komt daar niets van in huis. Enkel en alleen omdat de regering beslist om Engie-Electrabel, dé grote winnaar in deze energiecrisis, buiten schot te laten”, besluit Mertens.