Peter Mertens (PVDA) reageert op uitspraak Raad van State over wet-Major

Interim-vriend Fernand Huts haalt gelijk in een klacht tegen de uitvoeringsregels van de wet-Major. Een klacht waarop niemand zat te wachten. Behalve hijzelve...

woensdag 26 oktober 2022

Peter Mertens in het straatbeeld

“Huts wil de ontmanteling van het statuut van de havenarbeiders en ziet zijn kans schoon om goedkope en laag-beschermde werkkrachten in te zetten”, stelt Peter Mertens, algemeen secretaris van de PVDA, na de uitspraak van de Raad van State.

De wet-Major beschermt de havenarbeid. Het is een dam tegen sociale dumping, die ondertussen in andere sectoren welig tiert. De Raad van State sprak zich zopas uit over een aantal belangrijke aspecten van het Belgisch havenstatuut.

Peter Mertens reageert: “De uitspraak van de Raad van State lijkt een slechte zaak. We analyseren de tekst verder. Duidelijk is: je mag van de wet-Major geen lege doos maken. De uitvoeringsbesluiten die de erkenningsprocedure en het poolsysteem regelen, zijn belangrijke pijlers. Als je de vakbondsinspraak wegneemt, dan open je de deur voor interimkantoren en sociale dumping”.

“Er gaapt een grote kloof tussen de liberale principes van Huts en co, en de realiteit op het terrein. Het havenstatuut bewijst in de praktijk dat het de beste garantie biedt voor sociale bescherming, veilige werkomstandigheden én hoge productiviteit. Conclusie: wij staan als één man achter onze havenarbeiders, en achter de wet-Major”, besluit Peter Mertens.