Peter Mertens roept linkse partijen op om loononderhandelingen vrij te maken

In meer dan twintig steden in het land voert de linkse PVDA vandaag coronaproof actie rond 1 mei. Partijvoorzitter Peter Mertens nodigt de linkse partijen uit om zich achter het wetsvoorstel-Goblet-Hedebouw te scharen voor de vrijmaking van de loononderhandelingen: “Het gaat ons niet om de naam van het wetsvoorstel. Het gaat ons erom dat de onderhandelingen opnieuw worden vrijgemaakt, en dat de werkende klasse het respect krijgt dat ze verdient.”

zaterdag 1 mei 2021

Peter Mertens roept linkse partijen op om loononderhandelingen vrij te maken

Peter Mertens zegt dat hij geen mail heeft gekregen van Debora. “Maar ik heb de voorbije dagen wel mails gekregen van Danny van de bouw en van Anna van de ouderenzorg, en vele anderen. Danny en Anna willen geen pot choco. Danny en Anna willen geen éénmalige premie van twee keer niks. Danny en Anna willen geen bindende loonnorm. Danny en Anna willen respect en échte loonsverhogingen”, aldus Mertens.

Volgens de PVDA-voorzitter mag het invoeren van een plafond voor dividenden niet dienen om de lonen te blokkeren. “Daar heeft Danny niets aan, daar heeft Anna niets aan. Artikel 14 is goed als drukkingsmiddel, maar de belangrijkste kwestie is het mogelijk maken van echte opslag”, aldus Mertens.

Volgens Mertens is het onder druk van “de toenemende populariteit van de PVDA in alle drie de landsdelen” dat de lijnen nu bougeren. “Of het nu gaat om pensioenen, of het nu gaat om lonen, of het nu gaat om het opheffen van de patenten op de vaccins: met de PVDA doen we de lijnen bewegen. Dat is de functie van links. Om opnieuw fier te zijn, om opnieuw in het offensief te gaan, en om samen sterker te worden tegen oprukkend rechts.”

De PVDA-voorzitter waarschuwt voor de verdere afbraak van het brugpensioen: “Binnen twee maanden, op 1 juli, verhoogt de brugpensioenleeftijd naar 60 jaar. De Vivaldi-partijen beloofden een oplossing voor mensen met een zwaar beroep, maar daar zwijgen ze vandaag over. Wij zwijgen niet: wie vroeg beginnen werken is in een zwaar beroep heeft recht op rust en vrijheid aan het einde van zijn leven. Daarom eisen wij volwaardig brugpensioen vanaf 58 jaar. Rust en vrijheid voor mensen die heel hun leven hard hebben gewerkt. Ook dat is een kwestie van respect.”

Mertens roept opnieuw op om een vermogensbelasting in te voeren: “Zorg dat werknemers en zelfstandigen niet ten onder gaan. Zorg dat de grootste vermogens hun bijdrage leveren. Zelfs het IMF pleit nu voor een rijkentaks, waarom dan niet Vivaldi?”

“Steeds meer partijen volgen de PVDA”, stelt Mertens tot slot vast. “Toen Sofie Merckx in april 2020 in het parlement voorstelde om de patenten op Covid-vaccins op te heffen, was er geen enkele partij die met ons mee stemde. Geen enkele. Vandaag krijgt onze eis steeds meer bijval. Zolang de hele wereld niet veilig is, is niemand veilig. We moeten de vaccins sneller verspreiden dan het virus. Hef de patenten op! Minder winst voor de aandeelhouders, meer vaccins voor de wereld.”

Je vindt de volledige toespraak van Peter Mertens hier.