Politieke druk van Belfius is heel slechte zaak voor de democratie

“Hoe kan een openbare bank zich op zo’n manier mengen in het politieke debat?" vraagt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw zich af. Vanmorgen lazen we in de kranten dat de bank Belfius druk zet omdat ze vreest dat de PVDA in 2024 in Wallonië aan de macht kan komen. De bank weigert met het Waals Gewest te onderhandelen over een verlenging van het kassierscontract na 2024.

dinsdag 13 september 2022

Politieke druk van Belfius is heel slechte zaak voor de democratie

“Dit is pure chantage”, reageert Raoul Hedebouw. “Het is ongelooflijk dat de bank het zich permitteert om zich zo uit te spreken en zelfs financiële druk zet op de overheid om na de verkiezingen van 2024 de regering te krijgen die ze graag wil. De bank gaat zelfs zo ver dat ze ermee dreigt de Waalse regering haar leningen na 2024 niet langer te garanderen.”

“Dat is vanuit democratisch oogpunt zeer ernstig. Belfius gedraagt zich zo precies zoals de bedrijven en de banken zich gedroegen tegenover Griekenland, toen ze enkele jaren geleden er alles aan deden om zelfs maar een poging tot links beleid in de kiem te smoren. Eindigt het stemrecht waar de belangen van de banken beginnen?”

“Wie is trouwens die ‘regeringsbron’ die de analyse van Belfius naar buiten brengt en ze lijkt te onderschrijven?”, vraagt Raoul Hedebouw zich af. “En zullen de andere partijen deze totaal ondemocratische inmenging van de bankwereld in de politiek ook afkeuren? Een openbare bank die onder de bevoegdheid valt van de federale regering, zet druk om te bepalen wie in 2024 mee een regering mag vormen. De ministers Van Peteghem en Dermagne die allebei bevoegd zijn voor de banken, moeten de directie van Belfius op de vingers tikken.”

“De rol van een openbare bank bestaat erin nuttige en noodzakelijke investeringen mogelijk te maken om tegemoet te komen aan de behoeften van de burgers, en niet om te beslissen over de samenstelling van een volgende regering”, stelt Raoul Hedebouw. “De bestuurders van deze bank gaan duidelijk hun boekje te buiten en tonen aan dat zij een Waalse regering wensen die hen op hun wenken bedient, ongeacht de wens van de kiezer. Zij willen een regering waarvan ze zeker zijn dat die het door hen gewenste bezuinigingsbeleid uitvoert. Een beleid waar de burger voor zal opdraaien. Dat is onaanvaardbaar.”

“Bovendien kun je je afvragen wie nu eigenlijk voor wie een financieel risico vormt... Het zijn tenslotte de burgers die nog niet zo lang geleden de banken met miljarden hebben moeten redden. Belfius lijkt te zijn vergeten dat ze vroeger Dexia heette en dat ze destijds zelf de overheid heeft opgezadeld met tientallen miljarden euro’s extra staatsschuld om de bank te kunnen redden”, aldus Hedebouw.

“Tot slot, de traditionele partijen hadden de voorbije jaren de PVDA niet nodig om Wallonië in de schulden te steken. De huidige Waalse overheidsschuld is volledig de verantwoordelijkheid van het vroegere en huidige beleid van regeringen en banken waarin de PVDA nooit heeft gezeteld”, besluit Raoul Hedebouw.