Prijzen voor mondmaskers vertienvoudigd: PVDA vraagt dat de overheid onmiddellijk optreedt

“Gezondheidswerkers moeten hemel en aarde bewegen om de nodige uitrusting op de kop te tikken. Ik zie het dagelijks in ons wijkgezondheidscentrum. Wij plaatsten een bestelling van mondmaskers en vielen van onze stoel bij het zien van het prijskaartje: 70 euro in plaats van 6 euro, dat is meer dan tien keer zoveel als vóór de coronacrisis”, aldus PVDA-volksvertegenwoordigster Sofie Merckx, zelf ook huisarts in een van de groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk.

woensdag 18 maart 2020

“Het probleem is niet enkel het gebrek aan voorraad, maar ook dat bepaalde firma’s van de crisis profiteren om zich te verrijken”. De linkse partij eist dat de overheid mondmaskers en ander beschermingsmateriaal op vordert en verdeelt. In de eerste plaats onder het zorgpersoneel maar ook in de prioritaire sectoren van de economie die moeten blijven draaien.

Sofie Merckx ziet zelf op het terrein hoe de zoektocht naar het nodige beschermingsmateriaal steeds moeilijker verloopt. “Wij staan als gezondheidswerkers in de frontlinie tegen het coronavirus, maar ontbreken hiervoor de aangepaste uitrusting en het nodige beschermingsmateriaal. In onze wijkgezondheidscentra is het al dagen alle hens aan dek. We  horen ook bij de ziekenhuizen en andere gezondheidsvoorzieningen dat de voorraden daar zienderogen slinken. En daar lijken sommige firma’s nu van te profiteren. Wij betalen vandaag 70 euro voor een pakje van 50 mondmaskers, dat is meer dan tien keer zoveel dan een paar maanden geleden, toen we nog 6 euro betaalden voor exact dezelfde set”.

Ook op het internet regent het aanbiedingen. Sofie Merckx: “Zo kregen we een mail binnen met een aanbieding van een online groothandel in medische artikelen, voor de iets meer gesofisticeerde FFP2 mondmaskers ditmaal. “Omdat wij weten dat de nood in de zorg het hoogste is, informeren wij u weer als eerste. Wees er wel snel bij, want de vorige keer was alles binnen een kwartier na onze email uitverkocht”, klonk het. 224 euro vroegen ze, voor 25 stuks. “Een stuk hoger dan u van ons gewend bent”, waarschuwt de groothandel zelf, “maar helaas zijn wij hiertoe genoodzaakt, omdat de inkoopprijzen door de schaarste flink verhoogd zijn.”

De PVDA stelt deze wanpraktijken fel aan de kaak. “Het kan toch niet dat de prijzen voor deze noodzakelijke producten zo de pan uit rijzen. Deze winsthonger tart werkelijk alle verbeelding”, aldus Sofie Merckx. “We kunnen niet aanvaarden dat er van deze sanitaire crisis gebruik gemaakt wordt om gigantische winsten op te strijken op de rug van de zieken en ons gezondheidssysteem. Nu gaan we naar een situatie waarin enkel zij die het zich kunnen veroorloven, het nodige beschermingsmateriaal zouden kunnen kopen. Dat is voor ons volledig onaanvaardbaar”.

De PVDA eist dat de overheid onmiddellijk optreedt en stelt drie maatregelen voor.

1. De overheid moet, net zoals in Frankrijk gebeurde, de mondmaskers en al het beschikbare beschermingsmateriaal opvorderen. Dit materiaal moet verdeeld worden onder de gezondheidswerkers in de ziekenhuizen en op de eerste lijn, en de werknemers in noodzakelijke sectoren die ook aan het risico op besmetting worden blootgesteld, zoals in supermarkten of het poetspersoneel.
  2. De overheid moet de Belgische fabrieken opleggen hun productie te heroriënteren om prioritair mondmaskers en hydroalcoholische gels te produceren.
  3. Er moeten maximumprijzen ingesteld worden voor de verkoop van producten zoals de hydroalcoholische gels en de thermometers.