PVDA: “Afvloeiingen bij VDAB staan haaks op tewerkstellingsbeleid”

De linkse oppositiepartij PVDA veroordeelt sterk de besparingen bij de VDAB, waar minister Somers (Open VLD) 419 jobs wil schrappen. “Deze regering heeft de mond vol van tewerkstellingsbeleid en activering maar begint wel met het schrappen van 419 jobs bij de VDAB. Begrijpe wie begrijpe kan”, zegt Jos D’Haese fractieleider voor PVDA in het Vlaams parlement. De PVDA wil uitleg van minister Somers. “De regering beloofde 120.000 jobs maar er zijn er voorlopig vooral verdwenen. Hoe de regering toch voor die extra jobs zal zorgen is stilaan volstrekt onduidelijk”. De PVDA veroordeelt ook de besparingen bij andere agentschappen zoals de Vlaamse Milieumaatschappij.

donderdag 28 november 2019

PVDA: “Afvloeiingen bij VDAB staan haaks op tewerkstellingsbeleid”

De PVDA vindt het onbegrijpelijk dat er vooral jobs verdwijnen in de arbeidsbegeleiding. “Begeleiding is cruciaal om mensen aan het werk te helpen. Deze maatregel zal dubbel nefast zijn voor de tewerkstelling. Er verdwijnen niet alleen 419 jobs, maar er wordt ook bespaard op arbeidsbegeleiding”, zegt D’Haese. “Digitalisering moet menselijk maatwerk vervangen”, gaat D’Haese verder. “Het lijkt erop dat deze regering ook de taken van de VDAB, toch een kerntaak van de overheid, wil uitbesteden aan de privé”, aldus D’Haese. “Dat zal de dienstverlening allesbehalve verbeteren”.

Ook bij Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse milieumaatschappij en andere milieu en energie-agentschappen verdwijnen er jobs. “In plaats van de dienstverlening en de werking van overheidsagentschappen te versterken, breekt Somers die volledig af”, stelt D’Haese. “Er zijn de laatste jaren al erg veel jobs verdwenen bij overheidsdiensten, het is niet meer houdbaar om het personeelsbestand daar nog verder te verlagen”, zegt D’Haese. “We kunnen niet blijven meer doen met almaar minder”, reageert de Vlaams Milieumaatschappij. “Daar zie je de kern van het probleem. De mensen van de VMM zeggen nu al dat ze op hun tandvlees zitten”, zegt D’Haese. De PVDA vraagt dat minister Somers de afvloeiingen voorlopig terugdraait en het overleg met de betrokken agentschappen opstart.